Vil kjøre Sørtoget på Sørlandsbanen

Den britiske operatøren Go-Ahead vil kalle sin togrute på Sørlandsbanen for Sørtoget når de tar over driften. Det skaper reaksjoner blant passasjerene.

Sørlandsbanen skal driftes av britisk toggigant

NSBs tog til fra Stavanger via Kristiansand til Oslo kalles enn så lenge for Sørlandsbanen. Fra desember 2019 blir navnet på Go-Aheads togprodukt på strekningen «Sørtoget».

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

– Det blir veldig rart å bytte navn til Sørtoget. Vi er vant til Sørlandsbanen, og jeg tror mange foretrekker at det skal være navnet, sier passasjer Erlend Halvorsen, like før han går om bord i toget til Oslo på spor 3 på stasjonen i Kristiansand.

Go-Ahead Nordic vant anbudet om å drifte persontrafikken på Sørlandsbanen, samt på Arendalsbanen og Jærbanen foran to andre konkurrenter. I dag ble kontrakten med Jernbanedirektoratet signert. Da kom nyheten om den planlagte navneendringen.

– Vi stilte oss spørsmålet, hvor tar man toget? Til Sør, og derfor valgte vi å forenkle dagens navn, sier direktør Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic til E24.

Navnet vekker følelser

Navnet Sørlandsbanen ble for over 100 år siden til ved avstemning som endte 83 mot 4 stemmer i Stortinget.

Passasjer Erlend Halvorsen tror ikke folk vil bruke det nye navnet i stor grad.

– Jeg tror folk vil si Sørlandsbanen i mange år fremover. Sørtoget blir ikke noe fulltreffer, sier han til NRK.

Erlend Halvorsen

Erlend Halvorsen er på vei inn på kveldstoget fra Kristiansand til Oslo.

Foto: Heather Eliassen / NRK

Gunn Eva Buckingham tror derimot det nye navnet blir populært.

– Jeg synes Sørtoget høres mye koseligere ut enn Sørlandsbanen.

Hun tror ikke tradisjonen forsvinner på grunn av navnebyttet.

– Sørtoget kommer til å slå godt an tror jeg, sier Buckingham.

Kompisen Jon Toralf Øverland fra Drangedal er uenig.

– Jeg liker ikke navnet Sørtoget. Det er alt for fremmed, sier Øverland.

Heidi Syvertsen synes ikke det lyder sørlandsk nok.

– En forbinder jo ikke Sørtoget med Sørlandet. Det klinger ikke like bra som gode gamle Sørlandsbanen, sier hun.

SJ klager

Samtidig som Go-Ahead signerte kontrakten med Jernbanedirektoratet, leverte konkurrent SJ Norge AS klage på anbudskonkurransen. SJ Norge mener de leverte det beste anbudet og hevder Go-Aheads tilbud er urealistisk og burde vært avvist. De mener anbudet bryter med lov om offentlige anskaffelser og at kvalitetskriteriet er vurdert feil.

SJ Norge reagerer samtidig på hvordan kvalitet i tilbudet har blitt vektet mot pris. I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent.

Sørlandsbanen på vei til Oslo

Kveldstoget til Oslo står klar på spor 2 på jernbanestasjonen i Kristiansand.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Godt tegn

Administrerende direktør Bendek Maartmann-Moe i SJ Norge sier Jernbanedirektoratet mente at SJ Norge leverte det kvalitativt beste tilbudet. Derfor burde prosessen gjennomgås for å se om Jernbanedirektoratet la til rette for en rettferdig konkurranse.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik, sier til E24 at det ikke er noe i klagen som lå til hinder for at kontrakten med Go-Ahead kunne signeres som planlagt.

– Det er godt tegn at de klager. Jeg hadde også vært sur om jeg hadde tapt en slik runde, sier Slotsvik til E24.

Endrer ikke navnet på selve strekningen

I kveld presiserer kommunikasjonssjefen i Jernbanedirektoratet Njål Svingheim at det ikke slik at Sørlandsbanen skal skifte navn.

– Banestrekningens navn endres ikke selv om Go-Ahead vil kalle sitt togprodukt for Sørtoget. Det blir å sammenlikne med f.eks tidligere Bergensekspressen som kjørte på Bergensbanen, skriver Svingheim i en melding til NRK: