Huitfeldt: – Rødts forsvarspolitikk tjener Putins interesser

Norges utenriksminister Anniken Huitfeldt går hardt ut mot Rødt sin forsvarspolitikk. Seks av sju medlemmer i Rødt-ledelsen har nå endret syn på norske våpenleveranser til Ukraina.

Anniken Huitfeldt

Anniken Huitfeldt er ikke imponert over Rødts forsvarspolitikk.

Foto: ADEM ALTAN

Da ble det nemlig en opphetet debatt mellom to medlemmer av partiet Rødt.

Sentralstyremedlem Joakim Møllersen har de siste ukene tatt til orde for å stanse våpenleveransene til Ukraina.

– Jeg mener at Nato motarbeider forhandlinger. De fleste sier at krigen kommer til å ende ved forhandlingsbordet og da må vi komme oss til forhandlingsbordet så fort som overhodet mulig, sa Møllersen.

SE VIDEO: Joakim Møllersen (R) anklager Norge for å ikke jobber for fred i Ukraina.

Rødts sentralstyremedlem sa også i Debatten at Nato har interesse av at krigen fortsetter.

– Det som er Nato-linja i den krigen, dessverre, er å holde krigen gående, sa Møllersen.

Det får Huitfeldt til å reagere.

– Den politikken tåler rett og slett ikke dagens lys. Jeg er ikke imponert, sa Huitfeldt under en debatt på Dagsnytt 18 onsdag kveld.

Rødt må nå ta et oppgjør med hele sin forsvarspolitikk, mener hun.

– Rødts forsvarspolitikk tjener Putins interesser, fordi den bidrar til å splitte Europa, sier hun.

Flere i Rødt har snudd

I løpet av onsdagen har en rekke Rødt-topper og profilerte partimedlemmer snudd i spørsmålet om norsk våpenbistand til Ukraina.

Det mener Norges utenriksminister Anniken Huitfeldt er langt, langt på overtid.

– Det tok vel de andre partiene på Stortinget ett døgn. Vi så rundt oss, og også Sverige og Danmark skiftet syn. Rødt kan prise seg lykkelig for at vi ikke hørte på dem, sier hun.

Hun sier hun har respekt for at det virker som partiet nå har skiftet standpunkt, men mener at det kun kommer i kjølvannet av den massive kritikken etter Debatten på NRK tirsdag kveld.

Første nestleder og stortingsrepresentant i Rødt, Marie Sneve Martinussen, bekreftet tidlig onsdag overfor NRK at hun har endret mening:

Rødt har hele tiden stått samla om fordømmelse av Putins imperialistiske krig, og Ukrainas rett til å forsvare seg. Vi har støttet gjeldslette og å gi store summer til Ukraina. Men situasjonen på bakken tilsier at den støtten også bør gjelde våpen, sier Martinussen.

Partileder Bjørnar Moxnes og nestleder Marie Sneve Martinussen i Rødt

Marie Sneve Martinussen og resten av Rødt-ledelsen er nå samstemt om å snu i våpenspørsmålet, men partileder Bjørnar Moxnes vil foreløpige ikke flagge ståsted.

Foto: Heiko Junge / NTB

Hva fikk dere til å snu?

Det er utviklingen dag for dag med bombing av infrastruktur. Krigens utvikling har vist helt tydelig at ukrainerne er avhengig av støtte til våpen for å kunne forsvare seg.

– Bør innta en annen rolle

Likevel er det ikke alle som har endret mening. Jens Ingvald Olsen er Rødts gruppeleder i Troms og Finnmark fylkesting. Han sier til Nordlys at han fremdeles sier nei til norsk våpenhjelp til Ukraina.

Han sier selv at han tenker på Ukrainas interesser på lang og kort sikt.

Jens Ingvald Olsen, Rødt

Jens Ingvald Olsen i Rødt har ikke valgt å snu i spørsmålet om våpenbistand til Ukraina.

Foto: nrk

– Det er ikke mangel på våpenforsyninger til Ukraina. Vi trenger ikke delta på dette. Vi er nabo med Russland og burde innta en annen rolle enn i dag. I en del andre konflikter har vi inntatt meglerrollen. Det bør vi gjøre også her. I stedet har vi overlatt til Kina, Tyrkia og Emiratene å ha denne rollen, sier han til avisen.

Også andre nestleder Silje Josten Kjosbakken bekrefter overfor NRK at hun har skiftet side.

Jeg har inntil nylig vært usikker på hvor jeg ville lande. Her har det vært velbegrunna synspunkt fra begge sider. Men angrepskrigen er nå så aggressiv, og stadig flere sivile blir drept. Personlig mener jeg derfor vi bør støtte å sende våpenhjelp til Ukraina.

Moxnes vil ikke svare

Partisekretær Benedikte Pryneid Hansen sier til NRK at også hun har ombestemt seg.

Jeg mener Norge bør støtte Ukraina med våpen. Ukraina fører nå en rettferdig motstandskamp mot en aggressiv motstander. De har all rett til å forsvare seg. Dette er i tråd med FN-pakten, og dette bør Rødt støtte, mener jeg. Jeg er glad for debatten og jeg håper vi lander på et standpunkt at vi kan støtte Ukraina med våpen, sier Hansen.

I tillegg har flere andre medlemmer av partiledelsen endret mening. Alberte Tennøe Bekkhus sier til Klassekampen at hun har snudd.

Finn Olav Rolijordet og Markus Hansen skrev i et innlegg i Klassekampen mandag at det er grunn til å stille spørsmål ved partiets standpunkt om våpenleveranse.

Dermed er det nå kun partileder Bjørnar Moxnes i ledelsen som ikke har offentliggjort hvor han står i spørsmålet.

Han har i dag avvist intervjuforespørsler fra NRK og henviser til et innlegg han la ut på Facebook i morges.

I innlegget erkjenner han at det er ulike syn innad på våpen i partiet og at han er glad for debatten.

– Samtidig har jeg ikke ønsket å foregripe debatten som nå pågår i partiet. Det syns kanskje noen er rart, men jeg har ment det er riktig av hensyn til partidemokratiet.

Stortingsrepresentanter snur

Av sentrale Rødt-politikere ser stortingsrepresentant Geir-Asbjørn Jørgensen ut til å stå ganske alene på partilinja, som fortsatt er å si nei til norsk våpenstøtte til Ukraina.

– Jeg har ingen tro på at man på kort sikt skal klare å knuse Russland militært. Dette handler om hva Norges posisjon skal være. Norske politikere har ikke løftet en finger for noe annet enn en militær seier, sier Jørgensen til NRK.

Men i Rødts stortingsgruppe er det nå flertall for norsk våpenstøtte til Ukraina, ifølge VG. En av dem som har endret ståsted, er stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson.

Mimir Kristjansson

Mímir Kristjánsson vil gi Putin en nesestyver – med våpen.

Foto: Rødt

– Russland driver en imperialistisk angrepskrig i Ukraina. Ukraina må forsvare seg, og de trenger våpen for å forsvare seg. Skal man få en slutt på denne krigen som ender i fred og ikke okkupasjon av Ukraina, så er ukrainernes motstandskamp nødt til å lykkes. Og Putin må få seg en nesestyver, sier Kristjánsson til NRK.

– Har det vært feilslått politikk fra Rødt å ikke støtte dette?

– Ja, jeg mener Rødt bør snu i denne saken. Det har jeg selv gjort, sier Kristjánsson.

Også stortingsrepresentant Seher Aydar snur.

– Uten våpenhjelp vil Putin og den russiske krigsmaskinen knuse ukrainerne og imperialistmakten få sin vilje, skriver Aydar på Facebook.

Avgjøres senere i vår

Adresseavisen skriver at en rekke Rødt-profiler er opprørt etter gårsdagens TV-debatt og har snudd i saken.

Allerede i morgen vil Rødts stortingsrepresentanter ha mulighet til å stemme for våpenstøtte til Ukraina. Venstre har lagt inn forslag i Stortinget der de ber regjeringen gi avanserte luftvernsystemer til Ukraina.

Nestleder Marie Sneve Martinussen sier hun ikke kjenner til Venstre-forslaget.

Debatten om Rødts syn på våpenstøtte til Ukraina går for fullt i partiet og skal avgjøres på landsmøtet vårt i april.

AKTUELT NÅ