Hopp til innhold

Rekordår i salg av nye biler: Tesla er Norges mest solgte bil

Til tross for et fjorår preget av koronapandemi og global microchipmangel, har rekordmange nordmenn kjøpt ny bil i 2021. Særlig elbiler, med Tesla i spissen, gjorde et kjempebyks i året som gikk.

Tesla tilbakekaller et stort antall biler i Kina.

Tesla var Norges desidert mest solgte bil i 2021.

Foto: JOE RAEDLE / AFP

– Det ble et rekordår, rett og slett.

Det sier direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Øyvind Solberg Thorsen til NRK.

Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen.

Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen.

Foto: Tuva Skei Tønset

Mandag ettermiddag leverte OFV tall for bilåret 2021. Tallene som ble presentert var klokkeklare; Nordmenn kjøpte 176 276 nye personbiler i fjor, og knuser dermed den gamle rekorden fra 1986 på 167 352 nye biler. Det ble også slått ny bruktbilrekord, med over 527.000 nye eierskifter i 2021.

– Det var rekorder over hele linja, fortsetter Thorsen.

Pandemi, hjemmekontor og tørke har ført til global mangel på mikrochiper som brukes i produksjonen av nye biler, og har derfor forsinket leveransen. I tillegg har pandemien medført stengte fabrikker og rekordhøye fraktpriser. Det har likevel ikke stoppet nordmenn fra å kjøpe rekordmange nye biler i året som gikk.

Personbilsalget siste ti år

Rekordår for personbilsalget i 2021.

Foto: Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV)

Tesla den store vinneren

Blant de ti mest kjøpte bilmodellene i året som gikk er elbilen Tesla Model 3 den desidert mest kjøpte modellen, med litt over 12.000 solgte biler i fjor. Det er langt flere enn neste bil på lista, Toyotas hybridmodell RAV4, med underkant av 9000 solgte enheter.

Totalt var åtte av de ti mest kjøpte bilmodellene i 2021 helelektriske biler. Tesla sto også for drøyt 20.000 av de nyinnkjøpte bilene i 2021, og er med det Norges mest kjøpte bilmerke i 2021.

Norges 10 mest kjøpte bilmodeller i 2021.

Åtte av de ti mest solgte bilmodellene i 2021 var helelektriske.

Grafikk: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Norge i verdenstoppen på elbil

Blant de rekordmange nyinnkjøpte bilene er 113 715 av disse elbiler. Det er nesten en dobling i antall kjøpte elbiler sammenliknet med for to år siden. Det betyr at elbilene utgjorde 64,5 % av alle nyinnkjøpte biler i fjor.

- Nå begynner vi virkelig å ha god fart mot 2025-målet hvor alle nye personbiler skal være utslippsfrie, fortsetter Thorsen.

Ifølge regjeringen er det ingen land i verden som har flere elbiler per innbygger enn Norge. Gode lademuligheter og en rekke fordeler, som fritak fra bompenger og tilgang til kollektivfelt, trekkes frem som årsaker til at Norge er i verdenstoppen på elbil.

Elbilsalget de siste 10 årene

Elbilsalget er nesten doblet på to år.

Grafikk: Opplysningsrådet for veitrafikk

Også OFV og Thorsen peker på Norges elbilpolitikk som en viktig bidragsyter til det høye elbilsalget.

– Først og fremst at vi var veldig tidlig ute, både regjering og storting, med å legge forholdene til rette for at elbilene skulle være konkurransedyktige sammenliknet med bensin- og dieselbiler. Det har man ikke klart i samme grad i andre land.

Den økende elbiltrenden kan by på utfordringer på det personlige plan, mener Thorsen.

– Det er klart, det er personlige utfordringer for elbilistene ved å skulle lade mye hyppigere enn du må fylle bensin eller diesel, du er ikke sikker på om ladestasjonen virker, du har kortere rekkevidde, og så videre.

Likevel tror han mange som har prøvd en elbil ikke ser seg tilbake etterpå, grunnet det han beskriver som den gode følelsen ved å kjøre en elbil.

Kritisk til utviklingen

Det er ikke bare på det personlige plan at utviklingen kan by på utfordringer. Særlig i de store byene kan det økende antallet by på et plassproblem, i tillegg til økte utslipp. Det mener stortingsrepresentant i MDG, Rasmus Hansson, som er kritisk til utviklingen.

– Vi må tenker lengre enn nesa rekker. Biler, enten de er fossile eller elektriske, tar plass og det blir dårlige boforhold i og utenfor byene hvis vi fyller opp boområdene med biler.

Hansson mener det er positivt at flere velger elektrisk, men at det alene ikke er nok, dersom utslippene skal ned og plassmangelen skal forsvinne.

MDG-leder Rasmus Hansson

Kritisk til utviklingen: Rasmus Hansson (MDG).

Foto: Christian Kråkenes

– Derfor må vi benytte de teknologimulighetene vi har til å dele mer bil, til å slutte med at hver og en av oss eier en bil som står stille 97 % av tiden, og til å utnytte plassen og veiene våre mye mer effektivt. Og så må vi passe på at kollektivtransporten ikke lider, for den er den mest effektive måten å frakte folk på.

Også Thorsen i OFV mener det økende antallet kan by på utfordringer i byene.

– Der trenger vi at flere sykler, går og tar kollektivt. Det er ikke bare å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en elbil og tenke at alt er greit, advarer Thorsen.

Likevel mener han utviklingen må sees i et større perspektiv.

– Vi må også huske på at vi har fått fler biler fordi vi har blitt flere mennesker i dette landet, så det står i et visst forhold, avslutter han.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger