Regjeringen har fått nok og har varslet slutten på russetiden slik vi kjenner den. Senest i 2026 skal en rekke tiltak være på plass.
- Russetiden flyttes til etter eksamen
- Russetiden skal bli mer inkluderende
- Mulig forbud mot sidevendte seter og ståplasser i russebusser
- Skjerpet tilsyn med kommersielle russeaktører
På Sandvika videregående skole i Bærum teller tredjeklassingene ned dager før årets feiring starter om en drøy måned.
Arbeidet med å finansiere og klargjøre russebussene startet allerede i førsteklasse på videregående. Andre begynner enda tidligere.
Russepresident Michael Zachariassen Nasby er på buss sammen med 26 kompiser. Totalt har vennegjengen brukt over 2 millioner kroner på jobben.
– Jeg er positiv til forslagene om å flytte russetida og gjøre den mer inkluderende. Men det er feil å gå etter bussene, sier Nasby.
Bussen er allerede solgt videre til neste års russekull før rullingen i det hele tatt har startet. Nasby frykter for hva som vil skje dersom regelverket for bussene strammes inn.
– Det vil får store negative økonomiske konsekvenser. Sannsynligvis blir kontrakten annullert og vi vil tape pengene, sier Zachariassen.
Frykter å bli gjeldsslave
Neste år er det Linde Cesilie Lannem som er russepresident i Sandvika.
– Det vanlige er at man kjøper bussen i første klasse og selger den i andre klasse. Bussen går gjennom to rullinger før man overtar den, forklarer hun.
Dersom regjeringen får det som den vil, kan de som har investert i en buss som ikke oppfyller fremtidige krave i år ikke bruke den når de selv er russ om ett eller to år.
– Det er kjempekjipt. Man får ikke noe igjen for det man har betalt inn og for dugnadsarbeidet man har nedlagt, sier Lannem.
– Hva slags konsekvenser får det for deg hvis bussene blir forbudt neste år?
– Det hadde vært et ekstremt økonomisk tap hvis vi ikke fikk solgt den til neste kull. Jeg hadde jo blitt gjeldsslave. Da mister vi investeringene vi har lagt inn i bussen vår, sier Lannem.
Trenger gradvis innføring
Russepresident ved Eikerli videregående skole Isabell Øverby-Nosha støtter et eventuelt forbud som rammer bussene, men mener regjeringen går for fort frem.
– Gjør man dette over natten, står man plutselig med mange 16-åringer som har betalt masse penger uten å få noe tilbake. Da står de med en buss de ikke kan bruke, sier Øverby-Nosha.
– Det må være en gradvis overgang. Noen starter planleggingen allerede på ungdomsskolen.
– Ville ikke skrevet busskontrakt nå
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har ingen planer om å vente lenger enn senest 2026 med å få på plass endringene.
– Vi må ha mer fokus på læring og trivsel i skolen, og mindre på ekskludering slik russefeiringen har blitt, sier Nordtun til NRK.
– Men hva med ungdommer som allerede har skrevet kontrakter på busser de skal bruke om noen år?
– Da må de nok se en gang til på de avtalene. Det er ikke sikkert de bussene vil være lovlige i tida som ligger foran oss, sier hun.
– Hadde jeg vært russ nå, så ville jeg vært forsiktig med å inngå sånne avtaler og faktisk vurdert å avstå fra det. Det vil bli endringer i russetiden fra senest 2026, avslutter Nordtun.