Ved 20-tiden søndag kom slepet av «Maud» inn mot Fedje i Hordaland. I løpet av natten har ferden gått sørover til Bergen.
Da gjenstår kun turen videre langs kysten, rundt Sørlandet og inn Oslofjorden, før Roald Amundsens polarskute er tilbake i Vollen i Asker, der den ble bygd i 1917.
- Les også:
– Det føles inderlig godt å vite at «Maud» nå endelig er kommet tilbake til Norge etter ganske nøyaktig 100 år. For oss føles dette som den beste oppreisning vi kan tenke oss for Roald Amundsen, en mann som følte at hele nasjonen hadde snudd han ryggen etter et liv med livet som innsats for sitt elskede land. Det gleder oss i hjertet å se «Maud», ennå stolt, etter all denne tid, møte gamlelandet, sier prosjektleder Jan Wanggaard i «Maud Returns Home».
En jordomseiling som tok 100 år
24. juni 1918 seilte Roald Amundsen og hans mannskap ut Kristianiafjorden og videre opp norskekysten. De forlot Vardø 18. juli med kurs for Nordøstpassasjen.
Men ekspedisjonen møtte på store problemer, og ble ikke gjennomført slik den var planlagt. Amundsen gikk konkurs, og «Maud» sank på den andre siden av Nordpolen, i Nordvestpassasjen. Der ble den liggende under vann i 85 år.
- Les også:
Når «Maud» nå er hevet, og tilbake ved kysten av Norge, er ringen sluttet. Og «Maud» har, som eneste norske polarskute, i praksis seilt jorda rundt.
– Vi er først og fremst glade over å ha lykkes med vår store utfordring – å heve «Maud» fra havets bunn langt inne i Nordvestpassasjen og seile henne den lange veien til Norge. «Maud» har nå fullført sin omseiling av Nordpolen og møtt sitt 100 år gamle kjølvann. Det setter utvilsomt en spiss på det hele, sier Wanggaard.
Jan Wangaard forteller at slepingen fra Grønland har gått bra.
- Les også:
– Vind over kuling har vi forsøkt å unngå, og det har vi i stor grad lyktes med. Alt i alt har hjemseilasen gått som vi håpet og vi er veldig tilfreds, sier han.
Preget av tidens tann
Det er et uvanlig syn folk langs kysten kan se de neste to ukene. Den 400 tonn tunge skuta ligger på lekteren «Jensen», og slepes av «Tandberg Polar». Slepebåten er bygd i 1967, og har maskin fra 1969, med 1800 hestekrefter.
– «Maud» er naturlig nok preget av tidens tann. Det skulle bare mangle. Men hun bærer sin alder med verdighet. Hun har både sorg og glede skjult under tykke lag med eik. Hun er slitt av tidens tann, men treverket er friskt og har ennå i seg sin indre styrke. Det vil folk kunne se, sier Wanggaard.
Han håper mange vil få anledning til å se Amundsens skute når den nå er tilbake.
– Vi håper flest mulig mennesker vil ta godt imot «Maud» når hun nå seiler langs kysten de neste ukene. Folk må gjerne også ta kontakt direkte med oss i «Maud Returns Home» eller Oslofjordmuseet, sier han.
- Se «Maud» sin posisjon i FindShip eller MarineTraffic (se også kartet nedenfor). Søk på «Tandberg Polar».
Lang reise hjem
«Maud Returns Home» har hatt som mål å heve den gamle polarskuta og bringe den hjem til Vollen. De startet for sju år siden.
I 2016 ble den hevet i Cambridge Bay, og i fjor ble «Maud» slept ut av Nordvestpassasjen til Aasiaat, på vestkysten av Grønland, der den lå over vinteren.
Siste etappe, fra Grønland til Norge, startet i Aasiaat 23. juni. Slepet gikk sørover kysten, og rundet sørenden av Grønlands fastland gjennom Prins Christians sund.
- Les også:
Videre fulgte de østkysten opp til Tasiilaq, der de var 14. juli. 19. juli passerte de sør for Island, og fortsatte forbi Færøyene og inn til norskekysten.
Folkefest i Vollen
Målet for hjemreisen er altså Vollen i Asker, der «Maud» ble døpt av Amundsen 7. juni 1917. Der planlegges det nå folkefest lørdag 18. august.
– Vi vil ikke offisielt anløpe noen havn før Vollen, men vil seile innom en rekke byer underveis så folk kan få nærkontakt med «Maud». Vi gleder oss til å komme hjem. Det har vært en lang reise og nå er vi kommet til slutten av begynnelsen. Vi har en stor og gledelig utfordring foran oss i årene som kommer med å etablere et «Maud»-hus i Vollen, hvor den gamle damen skal finne sin endelige hvile, og hvor også «Maud»-ekspedisjonen selvsagt vil bli formidlet på beste måte, forteller Wanggaard.
– Nasjonal kulturhistorie
– Hvorfor har dere hentet «Maud» hjem?
– «Maud» er et solid stykke av vår nasjonale kulturhistorie. Hun er en bærer av flere tusen år lang båtbyggerhistorie i Norge. Hun er et samlingspunkt. Hun bærer i seg en fantastisk ekspedisjonshistorie som for mange i Norge er ganske ukjent. Amundsen ville utforske det ukjente og hans drøm var også å drive over Nordpolen, fastfrosset i isen. Historien ble annerledes enn Amundsen hadde håpet, men ikke mindre betydningsfull. Samtidig ble den også utløsende faktor for en sørgelig vending i Amundsens liv. Derfor er den også så viktig når den fulle og hele historie om Amundsen og den viktige polarforskningsperioden vår nasjon var midt oppe i for 100 år siden, sier Wanggaard.
Det er eiendomsselskapet Tandberg Eiendom AS som har finansiert arbeidet med å heve og få hjem «Maud».
– Jeg vil uttrykke en stor takk til Tandberg Eiendom som har regien for dette store løftet. En stor takk også til de nære medspillerne i «Maud Returns Home»-gruppen, vårt mannskap, og ellers alle som har bistått oss underveis, sier Wanggaard.
Fra Aasiaat til Vollen er det 2803 nautiske mil (5191 kilometer).