Hopp til innhold

– «Maud» er på linje med «Fram» og vikingskipene

«Maud» er original, selv om hun er et vrak, og er derfor viktig for norsk kulturhistorie, mener Riksantikvaren. – Hun er like viktig som «Fram», «Gjøa» og vikingskipene, sier prosjektlederen.

Polarskuta «Maud» og slepebåten «Tandberg Polar» ut fra Aasiaat

Polarskuta «Maud» under slep langs vestkysten av Grønland.

Foto: Truls A. Antonsen / NRK

– Noen fartøy har kjempestor betydning for oss, for eksempel vikingskipene og polarskutene. Det å ha en original, det originale vraket, er alltid interessant. Det har stor symbolverdi, sier avdelingsdirektør Hanna Geiran, som har ansvaret for polare kulturminner hos Riksantikvaren.

Vraket kan fortelle oss mye om hvordan vi bygget denne type båter, spesielt for arktiske farvann, skapt for isen, forklarer hun.

– Hun er jo vakker! sier kunstner og prosjektleder Jan Wanggaard, som har brukt sju år på å berge skuta.

Over åpent hav

Roald Amundsens polarskute er nå på vei fra Grønland til Norge, etter at slepebåten Tandberg Polar kastet loss i helgen, med «Maud» på slep.

Hjemreisen går sørover langs vestkysten og rundt sørspissen av Grønland, videre mot Island og over Nord-Atlanteren til Norge. Det er en lang reise over åpent hav.

– Vi seiler jevnt og trutt. Hvis det blir full storm legger vi oss på været og venter, sier kunstner og prosjektleder Wanggaard.

Prosjektleder Jan Wanggaard ombord i Maud.

Prosjektleder Jan Wanggaard om bord i «Maud».

Foto: Truls A. Antonsen/NRK

Alle tre på norsk jord

Hvis reisen blir vellykket er hun ventet til Vollen i Asker i siste halvdel av august. Da er alle de tre polarskutene, «Fram», «Gjøa» og «Maud», på norsk jord.

«Maud» ble døpt i Vollen 7. juni 1917. Søndag var det nøyaktig 100 år siden hun reiste ut Kristianiafjorden, med kurs for Vardø og Nordøstpassasjen. Målet var å drive polarforskning og kanskje også nå Nordpolen.

Polarskuta Maud

Skuta som fikk dronningnavn, var spesialbygd for isen.

Foto: Nasjonalbiblioteket

Men «Maud» ble sittende fast i isen, flere vintre. Amundsen ga opp, og etter at skuta ble solgt på tvangsauksjon for en billig penge, ble hun fraktet til Cambridge Bay i Canada. Der sank «Maud» i 1931. Og der ble hun liggende til Jan Wanggaard og Tandberg Eiendom bestemte seg for å prøve å redde henne.

Viktige kulturminner

Etter 85 år under vann og is skal «Maud» nå kunne gi ny viktig kunnskap, og rent symbolsk fullføre Roald Amundsens ekspedisjon. Riksantikvaren mener vi har et helt spesielt ansvar for å ta vare på historien.

Hanna Geiran

Avdelingsdirektør Hanna Geiran hos Riksantikvaren mener polarskutene har stor symbolverdi.

Foto: Elin Martinsen / NRK

– De polare kulturminnene er helt annerledes enn de vi vanligvis tenker på. Som pene bygninger og rokokkomøbler fra 1700-tallet. De er helt spesielle og utrolig interessante, sier Hanna Geiran.

Kulturminnene i Arktis er preget av ekstremvær og vind. De vitner om tøffe arbeidsforhold, har ligget i permafrost, og er derfor som regel veldig godt bevart.

– I tillegg er de viktige indikatorer for hvordan det står til med klimaendringene, sier Geiran.

Viktig for ung nasjon

Roald Amundsens «Maud»-ekspedisjon, og andre dristige ekspedisjoner, var viktige for Norge, forklarer hun.

– Vi var jo en helt ung nasjon da Sydpolen ble nådd, og ekspedisjonene befestet Norge som en ledende makt innenfor polarvitenskapen. Dette var karer som satset alt. Det er jo utrolig interessant og kjempespennende fremdeles.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB