Overrasket over vegdirektørens uttalelser

Flere politikere er overrasket over at vegdirektøren ikke kan svare på hvem som hadde ansvaret for sikringen i Hanekleivtunnelen på 90-tallet.

Sandberg i Hanekleiva

Per Sandberg (Frp) besøker Hanekleiv-tunnelen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- I utgangspunktet reagerer jeg med å bli overrasket fordi jeg ikke hadde regnet med at det skulle være så vanskelig å svare på. Men samtidig vet jeg at den eksterne rapporten som kom etter raset i Hankleivtunnelen, viser at ansvaret var uklart, sier Senterpartiets medlem i transportkomiteen på Stortinget, Jenny Klinge.

HØR: - Bør avsette vegdirektøren

Også Kristelig Folkeparti reagerer.

- Det er klart at den uttalelsen som kom i morges fra vegdirektøren, skaper forundring, sier Jan Sahl (KrF), som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

Leder i transportkomiteen, Per Sandberg (Frp), mener Søftelands svar er interessant. Sandberg mener at samferdselsministeren bør avsette vegdirektøren.

Rot i ansvarsforhold

Det er Vegvesenets interne organisering under byggingen i 1996 som skapte uklare ansvarsforhold. Vegdirektøren innrømmer dette.

- Det er beklagelig at det skjedde og at det ansvarsforholdet ikke var på plass, sier vegdirektør Olav Søfteland, som da satt som øverste leder i Statens Vegvesen.

Hvem er det som har ansvaret?

- Nei, det kan jeg ikke svare deg skikkelig på. For det er et forhold som nå internrevisjonen arbeider videre med og alle parter som har vært involvert i dette har fått anledning til å uttale seg, forklarer Søfteland.

Vil ha svar

HØR: Full etterforskning Hanekleiv

Nå vil den interne revisjonen ha svar på hvem som var ansvarlig uner tunnelutbyggingen for ni år siden.

LES OGSÅ: Må gjennomgå rutinene.

Det er tidligere kjent at det var rot og dårlig intern organisering i Vegvesenet under arbeidet i tunnelen.

Avdelingene som var innvolvert var Statens Vegvesen Vestfold, Utbyggingsavdelingen og Produksjonsavdelingen.

Produksjonsavdelingen i Vestfold hadde liten tunnelkompetanse, og derfor ble Produksjonavdelingen i Hordaland engasjert til den praktiske gjennomføringen.

- Det er beklagelig at det skjedde og at det ansvarsforholdet ikke var på plass.

Vegdirektør Olav Søfteland

Tunnelen har vært stengt for biltrafikk siden 1. juledag i fjor, da et større ras gikk i tunnelen.

Søndag ble to anleggsarbeidere skadet i den samme tunnelen da et betongelement raste ned. Raset skjedde under arbeidet med å sikre tunellen.

Gjennomgå prosedyrene

Entreprenørfirmaet Veidekke er engasjert for å utføre sikringsarbeidet etter raset i fjor.

Veidekke har fått frist på arbeidet til 6. juli. Da skal ett tunnelløp åpnes for nord- og sørgående trafikk.

Men etter søndagens ras er det nå vedtatt at Veidekke må gjennomgå prosedyrene for å sprøyte betong i Hanekleivtunnelen på nytt og komme med en plan for det videre arbeidet før sikringsarbeidet kan gjenopptas.

Etter planen skal begge løp være klare for trafikk den 1. oktober.

AKTUELT NÅ