- I utgangspunktet reagerer jeg med å bli overrasket fordi jeg ikke hadde regnet med at det skulle være så vanskelig å svare på. Men samtidig vet jeg at den eksterne rapporten som kom etter raset i Hankleivtunnelen, viser at ansvaret var uklart, sier Senterpartiets medlem i transportkomiteen på Stortinget, Jenny Klinge.
HØR:
Også Kristelig Folkeparti reagerer.
- Det er klart at den uttalelsen som kom i morges fra vegdirektøren, skaper forundring, sier Jan Sahl (KrF), som sitter i transportkomiteen på Stortinget.
Leder i transportkomiteen, Per Sandberg (Frp), mener Søftelands svar er interessant. Sandberg mener at samferdselsministeren bør avsette vegdirektøren.
Rot i ansvarsforhold
Det er Vegvesenets interne organisering under byggingen i 1996 som skapte uklare ansvarsforhold. Vegdirektøren innrømmer dette.
- Det er beklagelig at det skjedde og at det ansvarsforholdet ikke var på plass, sier vegdirektør Olav Søfteland, som da satt som øverste leder i Statens Vegvesen.
Hvem er det som har ansvaret?
- Nei, det kan jeg ikke svare deg skikkelig på. For det er et forhold som nå internrevisjonen arbeider videre med og alle parter som har vært involvert i dette har fått anledning til å uttale seg, forklarer Søfteland.
Vil ha svar
HØR:
Nå vil den interne revisjonen ha svar på hvem som var ansvarlig uner tunnelutbyggingen for ni år siden.
Det er tidligere kjent at det var rot og dårlig intern organisering i Vegvesenet under arbeidet i tunnelen.
Avdelingene som var innvolvert var Statens Vegvesen Vestfold, Utbyggingsavdelingen og Produksjonsavdelingen.
Produksjonsavdelingen i Vestfold hadde liten tunnelkompetanse, og derfor ble Produksjonavdelingen i Hordaland engasjert til den praktiske gjennomføringen.
Tunnelen har vært stengt for biltrafikk siden 1. juledag i fjor, da et større ras gikk i tunnelen.
Søndag ble to anleggsarbeidere skadet i den samme tunnelen da et betongelement raste ned. Raset skjedde under arbeidet med å sikre tunellen.
Gjennomgå prosedyrene
Entreprenørfirmaet Veidekke er engasjert for å utføre sikringsarbeidet etter raset i fjor.
Veidekke har fått frist på arbeidet til 6. juli. Da skal ett tunnelløp åpnes for nord- og sørgående trafikk.
Men etter søndagens ras er det nå vedtatt at Veidekke må gjennomgå prosedyrene for å sprøyte betong i Hanekleivtunnelen på nytt og komme med en plan for det videre arbeidet før sikringsarbeidet kan gjenopptas.
Etter planen skal begge løp være klare for trafikk den 1. oktober.