Hopp til innhold

Oslos gater slår store sprekker

Hull og sprekker langs trikkeskinnene i Oslo fører til frustrasjon og nestenulykker for byens drosje- og ambulansesjåfører.

Arve Hedenstad

Arve Hedenstad

Foto: Su Thet Mon / NRK

– Det er rett og slett tragisk å se hvor dårlige noen av veiene er, sier drosjeeier Arve Hedenstad, som har kjørt drosje i over 30 år.

Langs trikkeskinnene preges bybildet av enorme hull og sprekker i asfalten.

– Noen steder føles det ut som jeg kjører i et krater, sier en oppgitt Hedenstad.

– Sikksakk-kjøring i gatene

– Hullene skaper farlige situasjoner for både oss bilister og ikke minst fotgjengerne, sier Hedenstad.

Han forteller om nestenulykker som oppstår når sjåførene kjører sikksakk rundt hullene for å unngå skader på bilen, uten hell.

– Det er understellet på bilen som må lide og det blir veldig dyrt i lengden.

Hva synes du om tilstanden på veiene? Si din mening nederst i artikkelen.

– Smertefullt for pasientene

Den dårlige standarden på diverse gater i Oslo har også vært et problem for ambulansetjenesten i Oslo.

– Enkelte veier er i veldig dårlig stand og det er vanskelig for oss å kjøre slik at pasientene ikke merker noe, sier leder for Ambulansetjenesten, Bjørn Karr.

– Det kan være smertefullt og ubehagelig for enkelte av pasientene, sier Karr til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Oslos dårlige gater

VIDEO: Drosjeeier Arve Hedenstad tar NRK med på en biltur på Grünerløkka og Oslo sentrum for å vise noen av utfordringene som byens bilister står overfor.

– Lapper hull etter behov

Ifølge Kollektivtransportproduksjon AS (KTP), som har ansvaret for gatene med trikkespor, jobber de kontinuerlig med å lappe hull og sprekker som oppstår.

– Vi har biler som kjører rundt fire ganger i uken for å se hvor det trengs lapping, sier Sven Granerud i KTP.

Men Granerud kunne ikke si noe mer om hva slags vurderinger som blir gjort for å avgjøre om et hull skal lappes eller ei.

– Vurderingen blir gjort av teamet som er ute og kjører, basert på egne observasjoner og meldinger fra publikum, sier Granerud.

KTP kunne ikke gi NRK en oversikt over planlagte eller utførte lappearbeid i Oslo.

– Vi lapper etter behov, og selv om dette blir registrert, så har vi ikke samlet en totaloversikt over hull vi har lappet, sier kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Kjører i hull

VIDEO: Slik føles det å kjøre på enkelte av Oslos gater

– KTP vil tape økonomisk

Drosjeeier Arve Hedenstad ønsker en mer langsiktig løsning enn «lapping» på problemet langs trikkesporene.

– Dette er et lappeteppe uten like. De lapper igjen et hull, så dukker det opp et nytt to meter unna to uker senere, sier Hedenstad.

Han tror KTP kommer til å tape økonomisk på de kortsiktige løsningene i lengden.

– Klart at det koster en del å lappe kontinuerlig. Det er ønskelig å gjøre et skikkelig arbeid på lang sikt, sier Agerbak-Jensen, kommunikasjonssjef i KTP.

Merete Agerbak-Jensen

Merete Agerbak-Jensen

Langsiktige planer

Agerbak-Jensen forteller at KTP arbeider for mer langsiktige løsninger, men at de har begrensede økonomiske ressurser.

– Vi trenger ca 1,5 milliard de nærmeste årene hvis etterslepet skal kunne fjernes, hvorav mesteparten av dette vil gå til utskifting av spor og fundament, sier Agerbak-Jensen.

Hun mener derfor at det vil bli en blanding av kortsiktige løsninger som lapping, samtidig som KTP forsøker å sette i gang flere langsiktige prosjekter.

– Vi gjør det vi kan innenfor tilgjengelige midler, sier Agerbak-Jensen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger