Hopp til innhold

Norwegian-konflikten: Dette ble de enige om

Norwegian-pilotene fikk ingen tariffavtale med morselskapet som de opprinnelig ba om, men er likevel fornøyd. – Begge partene er tapere, mener luftfartsekspert.

Parat

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud (t.h.) og leder i Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, orienterer pressen om at streiken i Norwegian-konflikten er over.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det er ikke en tariffavtale, men en juridisk bindende avtale som kommer til å fungere helt greit, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

200.000 passasjer ble rammet i den 11 dager lange streiken før partene klarte å formulere en avtale som begge parter var enige om.

Ett av kravene fra pilotene var en tariffavtale med moderselskapet. Det endte med en juridisk, bindende avtale Skjæggerud sier de er fornøyd med.

– I arbeidskonflikter flest må begge parter gi og ta. Avtalen som nå er signert sikrer de ansatte nødvendig tarifflojalitet gjennom en klar konserntilknytning.

– Ga mer enn de hadde tenkt

Skjæggerud sammenlikner avtalen som nå er inngått for pilotene med avtalen de kabinansatte fikk på plass i fjor vår.

– Det er litt på samme måte. Det er en forpliktelse som innebærer at morselskapet garanterer at det er pilotene i Norge, Sverige og Danmark som skal fly flyene i og mellom de landene. Det har vært det viktigste for våre medlemmer.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier det var helt uaktuelt å gi pilotene en tariffavtale for å sikre den kommersielle styringen av selskapet.

Likevel mener professor ved Handelshøyskolen i Bergen, Frode Steen, at enigheten nok har smertet.

– Begge partene har måttet gitt mer enn de hadde tenkt. Kjos ønsket nok ikke å gi dem en så tydelig binding fordi det svekker hans fleksibilitet. Samtidig ønsket pilotene å komme tilbake til moderselskapet NAS fra NAN.

– Det er to tapere

Pilotene fikk altså ikke gjennomslag for å komme tilbake til den opprinnelige modellen, men mener likevel at de har kommet seirende ut av konflikten.

– Jeg tror vi kan konstatere at den norske og nordiske modellen har vunnet over Norwegians forretningsmodell, eller enda bedre – forretningsmodellen til Bjørn Kjos kan leve hånd i hånd med ryddige tariffavtaler på tvers av selskapsstrukturen som er valgt, sier Skjæggerud.

Luftfartsekspert ved BI, Espen Andersen, mener ingen av partene kan kalle seg vinnere.

– Det er to tapere her, ganske enkelt, sier Andersen og utdyper:

– Det de norske pilotene har gjort nå er å beskytte det skandinaviske markedet, men det er liten eller ingen vekst her. Veksten kommer til å skje utenlands og da vil de norske pilotene være i mindretall neste gang det forhandles.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger