NRK Meny
Normal

– Må få strammet inn regelverket før det er for sent

Norske piloter frykter flyulykker hvis EU-regler om arbeidstid innen luftfarten, med arbeidstid på opptil 60 timer i uka, blir gjort permanent også i Norge.

Video Norske piloter frykter ulykker hvis ikke arbeidstidsbestemmelser endres

FRYKTER FEIL: – Vi frykter at folk gjør så store feil at vi kan oppleve det samme som amerikanerne har opplevd, at det i verste fall kan ende med et havari, sier Oddbjørn Holsether, pilot og representant for arbeidstakerorganisasjonen Parat, om nye regler for arbeidstid innen luftfarten.

Artikkelen er flere år gammel.

– Det er et relativt lite kontor, sier Oddbjørn Holsether, pilot og representant for arbeidstakerorganisasjonen Parat Luftfart, til NRK.

Cockpiten, hans arbeidsplass, er på to og en halv kvadratmeter.

Topp konsentrasjon i jobben tar mange krefter. Etter 13 timer i cockpiten femdobles faren for ulykker, viser undersøkelser.

Siden 2008 har Holsether jobbet opptil 60 timers uker, som en følge av at Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) innførte nye arbeidstidsbestemmelser for luftfarten som en prøveordning.

Nå ønsker EASA, EUs ekspertorgan innen sivil luftfart, å gjøre disse arbeidstidsbestemmelsene permanente. Det advarer norske piloter mot.

– Ikke trygt

– Vi frykter at folk gjør så store feil at vi kan oppleve det samme som amerikanerne har opplevd, at det i verste fall kan ende med et havari, sier piloten.

Forslaget om å oppjustere arbeidsdagene til 14 timer, noe som vil gi en arbeidsuke på 60 timer, er ikke populært blant de det berører.

– De nye bestemmelsene gir muligheter for 13-14, og helt opp til 16 timer, forteller Holsether.

– I tillegg, hvis du har en beredskapstjeneste i forkant av det, kan du risikere å ha vært våken i 22 timer når du gjør den siste landingen. Det er ikke trygt, fastslår piloten.

Saken fortsetter under bildet

Oddbjørn Holsether, pilot og representant for Parat

ADVARER: Det er ikke trygt når piloter kan risikere å ha vært våkne i 22 timer når de gjør den siste landingen av et skift, mener Oddbjørn Holsether, pilot og representant for Parat.

Foto: Odd Iversen / NRK

– Må få strammet inn

Magnhild Meltveit Kleppa, samferdselsminister

VISER TIL HØRING: – Det er for tidlig å si noe om timetall og andre innspill fra Parat. Vi har en måned igjen av høringsfristen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Foto: Odd Iversen / NRK

20 prosent av verdens flyulykker skjer fordi piloten er utmattet. Ett eksempel er da et amerikansk rutefly styrtet utenfor New York i 2009, da 50 mennesker omkom.

– Det er grunn til å tro at Norge skal være i en særstilling der, siden vi opererer under langt verre forhold store deler av året, mener Parat-representant og pilot Holsether.

– Vi er nødt til å få strammet inn regelverket før det er for sent, advarer han.

Kleppa: – For tidlig

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) skal gi sine synspunkter på det nye EU-regelverket i mars.

Hun vil ikke i dag si noe om 14 timers arbeidsdager er forsvarlig:

– Det er for tidlig å si noe om timetall og andre innspill fra Parat. Vi har en måned igjen av høringsfristen, sier Kleppa til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger