Hopp til innhold

Trette flygere advarer mot krasj

Utenfor EU-parlamentet i Brussel i dag ga norske flygere falske billetter til reisende mens de advarte mot flyulykker på grunn av trette piloter.

Norske flygere i Brussel

Norske flygere deler ut falske billetter i Brussel.

Foto: NRK

Aleksander Wasland

Aleksander Wasland.

Foto: NRK
Martin Chalk

Martin Chalk.

Foto: NRK

På billettene - med skriften «Dead Tired» (dødssliten) trykket på - advarer flygerne mot livsfarlige arbeidstidsregler.

Striden er nemlig at et forslag til nye regler kan tillate ende lengre vakter for norske flygere. EU vil åpne for 14 timers arbeidsdager for ansatte om bord i fly.

Fly kommer til å styrte hvis ikke arbeidstidene kuttes, mener de som organiserer demonstrasjonen mot de nye reglene.

Tretthet blant de ansatte om bord i flyene er nemlig like farlig som om pilotene skulle ha drukket alkohol på jobb, hevder de.

Mer enn ekspertene anbefaler

Dagens regelverk tillater nærmere tolv timers nattflyging. Ekspertene anbefaler maks ti timer.

– Flysikkerheten vil bli bedre hvis man arbeider mindre enn det man gjør i dag. I dag åpner regelverket for at man kan fly i overkant lenge, sier nestleder Aleksander Wasland i Norsk flygerforbund til NRK.

Da EU i fjor anbefalte felles regler for fly- og hviletid, så fikk mange østeuropeiske land bedre regelverk. De som hadde de strengeste reglene fikk beholde sine regler, men av konkurransehensyn kan det bli slutt på det nå.

Norske flygere og kabinansatte tror Norges unntak står i fare.

Trøtte piloter årsak til mange ulykker

– Skandinavene, britene og et par andre europeiske land har veldig gode nasjonale regler på plass akkurat nå, sier leder Martin Chalk i Europeisk cockpitforening til NRK.

– Problemet er at hvis reglene blir skrevet om, så vil de i 2012 bli erstattet av de nye reglene.

– Tretthet blant piloter antas å være årsaken til mellom 15 og 20 prosent av dødelige hendelser i luften, sier Chalk til nyhetsbyrået AFP.

En av hendelsene som demonstrantene i dag bruker, er flystyrten i Buffalo i New York i februar . De amerikanske reglene for arbeidstid ble endret etter ulykken.

Video: «Sover» utenfor EU-parlamentet

Video nsps_upload_2009_10_5_18_37_17_3280.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se reportasjen fra Brussel.

Glemte å stenge døren

Leder Inger-Helene Enger i De kabinansattes forening advarer mot uhell også blant de kabinansatte. En gang, forteller hun til AFP, glemte en kabinansatt å stenge døren godt nok rett og slett fordi hun var for trett.

Det europeiske luftfartstilsynet (EASA) anbefalte for ett år siden at arbeidstiden for ansatte i fly ikke på fast basis burde overstige 13 timer uten pause, og at nattevaktene ikke burde overstige 10 timer.

Dagens EU-regler tillater i dag 14 timer på dagen og elleve timer og 45 minutter om natten.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger