Aksjonærene godkjente krisepakken i Norwegian

Mer enn 90 prosent stemte for krisepakken til Norwegian på selskapets ekstraordinære generalforsamling. – I dag er intet mindre enn en historisk dag, sier styreleder i Norwegian, Niels Smedegaard.

Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

HÅPER: Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian håper på nok støtte til å redde selskapet.

Foto: NRK

Konsernsjef Jacob Schram var helt avhengig av støtte til krisepakken han mener kan redde Norwegian.

– Det er en utrolig lettelse vi føler nå. For oss er fjerde mai blitt en ny norsk dag, en «new norwegian day», det tror jeg vi kommer til å huske lenge, sier Schram.

Han forteller at selskapet nå er bedre rustet til å fortsette etter koronakrisen.

– Men, samtidig som vi jubler, så ligger det mye hardt arbeid foran oss. Det er nå vi skal ta det fra strategi til gjennomføring.

Normalt har Norwegian rundt 600 flyvninger om dagen i den sesongen vi nå er på vei inn i. Nå har Norwegian kun har syv fly i luften, med mellom 20 og 30 flyvninger om dagen.

– Denne planen forutsetter at vi flyr som vi gjør i dag frem til april 2021, med syv fly, sier konsernsjef Schram.

Styreleder i Norwegian, Niels Smedegaard, sier han er glad for at aksjonærene har gjort at selskapet vil fortsette å holde seg på vingene.

– I dag er intet mindre enn en historisk dag. I dag er fødselen av det vi kaller det nye Norwegian. På generalforsamlingen tidligere i dag har våre aksjonærer godkjent den planen som var lagt frem for styret med et overveldende flertall, sier Smedegaard.

Hadde tro på aksjonærene

Norwegian-gründer Bjørn Kjos er svært glad for at selskapet nå reddes.

– Mange tusen medarbeidere er veldig glad for at de nå har en mye sikrere fremtid enn de ellers ville hatt, sier Kjos til NRK.

Bjørn Kjos

TAKKNEMLIG: Norwegian-gründer Bjørn Kjos forteller at det i dag er en gledens dag.

Foto: NRK

Var du redd for at det skulle gå gærent?

– Nei, det er fornuftige folk, så jeg hadde god tro på at de ville ta den fornuftige veien ut. Dette er en god dag for Norwegian.

Han er derimot hemmelighetsfull om antall aksjer han sitter på.

– Hvor mye aksjer vi har, og hvor mye aksjer vi kommer til å sitte på, det får bli internt.

– Blir du med i emisjonen som kommer nå?

– Det får vi vente og se, men det er det veldig stor sannsynlighet for, sier han.

Dramatiske tider

– Jeg registrerer at Norwegian har gjort en formidabel jobb i de siste ukene for å ha kommet dit de er i dag.

Næringsminister Iselin Nybø (V) påpeker at det er tøffe tider for flyselskaper, og at Norwegian har lagt ned en stor arbeidsinnsats for å få dette i land.

– Det har vært dramatiske tider for luftfarten. Det har vært dramatiske dager for Norwegian. Det er ikke mange som reiser, og det er vanskelig å si når det blir normalt igjen, sier Nybø til NRK.

Nybø

Næringsminister Iselin Nybø forteller at regjeringen nå vil ha god dialog med flyselskapene framover.

Foto: Vidar Ruud

Hun fortsetter:

– Norwegian har hatt noen spennende dager bak seg. Sånn som vi forstår det nå, har de fått positive vedtak også hos aksjonærene, og er sånn sett klare til å gå videre.

Nybø forteller at regjeringen nå tar dette til etterretning, og at de vil gå gjennom detaljene for å ha dialog med flyselskapet framover.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er enig i at det har vært dramatiske tider.

Knut Arild Hareide

Samferdselsminister Knut Arild Hareide mener flyselskapet Norwegian nå står foran en stor jobb.

Foto: Fredrik Varfjell / Fredrik Varfjell

– Alt tyder på at det vil være krevende tider framover. Men, det er gledelig nyheter for Norwegian: De har gjort en stor jobb, men de har også en stor jobb foran seg.

Hareide understreker at mange tusen har sin arbeidsplass i Norwegian, og at selskapet er viktig for Norge.

– Vi ønsker en sunn luftfart med konkurranse, og vi ønsker flere aktører. Sånn sett så lever det håpet godt framover, sier Hareide til NRK.

Slik stemte aksjonærene

NRK fikk følge generalforsamlingen, som foregikk elektronisk, hos aksjonær Helge Stray.

Aksjonærene skulle i praksis stemme om en offentlig emisjon i tre punkter:

  • en kontantemisjon der aksjonærene har preferert allokering. Dette gjennomføres for å bidra til å oppfylle kravene til statsstøtte. Størrelsen på denne emisjonen er på mellom 300 og 400 millioner kroner. Dette forslaget fikk 96,47 prosent av dem som stemte.

  • konvertering av obligasjonsgjeld til aksjer. Dette forslaget fikk 95,27 prosent av avgitte stemmer.

  • konvertere leasing-gjeld til aksjer. Dette forslaget fikk 95,32 prosent av stemmene.

På de to siste punktene er målet å konvertere gjeld på minst 10,8 milliarder kroner.

På generalforsamlingen ble det opplyst at aksjonærene før konverteringene av obligasjons- og leasing-gjeld ville få beholde 5,2 prosent av selskapet. Konvertert gjeld vil tilsvare 94,8 prosent av aksjene i selskapet.

Målet var å omgjøre gjeld til aksjer slik at selskapet klarer kravene som utløser statens krisepakke. Nå mener Norwegian at de er berettiget til å få et statlig lån på 2,7 milliarder kroner. Det redder selskapet fra konkurs inntil videre.

Hvis generalforsamlingen hadde vendt tommelen ned, ville selskapet gått konkurs.

– Jeg vil si et gigantisk tusen, tusen takk, først til aksjonærer. Dere stemte ja, og dere stemte ja med et overveldende flertall. Det var aldri noe tvil, og det gjør det også bedre for oss å vise at det er så stor support. Jeg vil også takke obligasjonseiere og leasingselskaper som har gått med på denne planen, og som har vilje til å konvertere gjeld til egenkapital, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

Kort tid før mandagens generalforsamling startet, opplyste Oslo Børs at handelen med Norwegian-aksjen ble satt på vent fram til resultatet av generalforsamlingen var offentliggjort.

Etter at aksjonærene godkjente styrets kriseplan, steg Norwegian-aksjen med over 15 prosent på Oslo Børs.

Stray: – Ikke overrasket

Aksjonær Stray sier utfallet i avstemmingen var som forventet.

– Jeg er ikke overrasket. Vi har snakket mange aksjonærer gjennom natten og alle har vært tydelige på at vi måtte stemme dette gjennom, sa Stray etter avstemmingen.

Han er en av aksjonærene som snudde fra å være mot forslaget, til å støtte ledelsens redningspakke.

Helge Stray

STEMTE JA: Aksjonær i Norwegian, Helge Stray, støttet Norwegians redningspakke.

Foto: NRK

– Nå blir det veldig mange nye aksjer i selskapet. Jeg tror det beste nå, er å beholde de aksjene man har, glemme dem og heller fokusere på det fine været som er ute. Det er mitt beste råd. Det vil ta noen år før den begynner å reise seg, og vi vil ikke se det nivået vi har hatt tidligere igjen, sa Stray.

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier det er bra at selskapet nå får tilgang på krisepakken på 2,7 milliarder, men at flyselskapene trenger mer hjelp fra norske myndigheter.

– Koronakrisen er ikke over og Norwegian, sammen med SAS, Widerøe og en rekke mindre selskaper vil ha behov for ytterligere tilførsel av likviditet. Her mener vi norske myndigheter må finne løsninger som tilfører kapital og ikke bare lån og garantier, sier Olsen i en pressemelding.

Børsmelding én time før generalforsamling

Forhandlingene med långiverne har pågått i lang tid, og Norwegian sendte ut en børsmelding så sent som en time før den ekstraordinære generalforsamlingen trådte sammen for å avgjøre selskapets skjebne.

I meldingen står det at selskapet har fått sterk støtte fra leasingselskapene som har penger utestående i selskapet. Dette, sammen med en avtale med andre långivere, har vært avgjørende for å redde selskapet.

I børsmeldingen står det at selskapet forventer å konvertere mer enn 10 milliarder kroner i gjeld til nye aksjekapital.

De ti milliardene i ny aksjekapital er mer enn den egenkapitalandelen på 8 prosent som staten krever for å utløse trinn tre i kriseplanen til luftfarten, som vil kunne tilføre Norwegian 2,7 milliarder kroner i statlig kriselån.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger