Hopp til innhold

Lett å bli lurt til å gi penger til nettsvindlere

Pengene strømmer inn til den enøyde katten «Lykkeliten» etter at den ble et Facebook-fenomen. Men ingen tok kontakt for å sjekke om kampanjen var ekte.

Innsamling for skadd Katt på Facebook

Over 30 givere sier de har overført penger etter at Dyrebeskyttelsen la ut dette bildet av en skadd katt. Denne kampanjen er ekte, men ikke alle som samler inn penger på Facebook er dem de utgir seg for å være.

Foto: Facebook

«JEG VIL LEVE! værsåsnill og hjelp meg! ♥», er beskjeden fra en søt liten katt som trenger 4-5.000 kroner til en operasjon. På få dager har et stort antall givere meldt seg på Facebook.

I kommentarfeltet strømmer det på med beskjeder fra folk som har overført penger:

Bilde av katt som mangler øye

Mange Facebook-brukere har gitt penger for å redde katten «Lykkeliten».

Foto: Dyrebeskyttelsen

«1500,- kommer på Tirsdag»

«Et lite bidrag fra meg er også blitt gjort♥ alt for å hjelpe denne nusselige lille skapningen♥»

– Det er tydelig at givergleden er stor når folk ser et dyr i nød. Bildene av katten som mangler et øye får folk til å sperre opp øynene, og stoppe opp inne på Facebook, sier Yvonne Røsbekk Elnæs.

Hun er styreleder i Dyrebeskyttelsen Norge avd. Kongsberg, som står bak innsamlingsaksjonen for den skadde katten «Lykkeliten».

Elnæs forsikrer om at denne innsamlingen er reell, og at pengene folk overfører skal gå til å gi katten et bedre liv.

Men ingen av de mange giverne tok kontakt for å forsikre seg om dette.

– Ingen har ringt oss for å sjekke det opp før de overførte penger. Det er egentlig litt rart, sier styrelederen.

Mange svindler

Det kan være lurt å ta en slik telefon. For ikke alle som samler inn penger på Facebook har like gode hensikter som Elnæs.

Eksperter advarer mot å stole blindt på innsamlingsaksjoner som legges ut på sosiale medier.

Tore Larsen Orderløkken

Leder i NorSIS Tore Larsen Orderløkken.

Foto: Ida Hjerkinn / NorSIS

– Svindel er blitt en del av hverdagen på sosiale medier. Facebook er en kanal som benyttes flittig av kriminelle som er ute etter pengene til folk, sier direktør Tore Larsen Orderløkken i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Han understreker at også seriøse aktører benytter Facebook, men at folk bør være på vakt før de setter over penger.

– Våre råd er å gjøre egne undersøkelser før du melder deg inn i grupper eller gir støtte. Bruk søkemotorer for å finne ut mer, sjekk med banken om kontonummer går til rett mottaker, skru på din sosiale brannmur og vær skeptisk, sier han.

Ingen kontroll

I Norge er det ingen offentlig kontroll med organisasjoner som driver innsamlinger. Dermed er det vanskelig å vite hva pengene man gir egentlig går til.

Jo Torkel Gjedrem

Fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem.

Foto: Forbrukerombudet

– Folk må ta ansvar selv og undersøke hvis de er usikre. Det er naivt å sende avgårde penger til hvem som helst på Facebook. Her ligger det en åpning for skurker, sier fagdirektør i Forburkerombudet Jo Gjedrem til NRK.no.

Han anbefaler folk å sjekke i registeret til innsamlingskontrollen for å se om man har med en seriøs aktør å gjøre. Organisasjonene i registeret forplikter seg til at minst 65 prosent av pengene man gir går til det opplyste formålet.

Dersom organisasjonen ikke står i registeret har man lite annet å gå etter enn egen magefølelse.

– Hvis man er i tvil bør man ta kontakt for å spørre hvem som står bak og hva pengene skal gå til før man overfører, sier Gjedrem.

Benytter store hendelser

Svindlere bruker ofte den samme strategien som seriøse aktører når de skal lokke til seg penger.

Et bilde av et søtt kjæledyr eller en rørende histore er ofte nok til at folk åpner lommebøkene sine.

– Ofte ser vi at det blomstrer opp med svindelforsøk i forbindelse med store hendelser. Kriminelle benytter naturkatastrofer og mediebegivenheter til å nå fram til folk, sier Tore Larsen Orderløkken i NorSIS.

Han påpeker at kriminelle på nettet ikke alltid er ute etter penger. I mange tilfeller prøver de også å ta kontroll over datamaskinen din.

Enorm respons

At bilder av et søtt kjæledyr er effektivt, har Dyrebeskyttelsen fått oppleve gjennom sin kampanje for «Lykkeliten».

– Responsen har vært enorm og vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger. Det er første gang vi samler inn penger på denne måten, men det er helt sikkert noe vi kommer til å gjøre igjen, sier styreleder Yvonne Røsbekk Elnæs.

Mange gir penger på Facebook til katten

Den enøyde katten «Lykkeliten» ble reddet etter innsamlingsaksjonen på Facebook.

Foto: Facebook

En kjapp opptelling viser at rundt 30 personer allerede har skrevet at de har overført penger til katten i løpet av de fire dagene kampanjen har ligget ute.

– Vi har ennå ikke fått sjekket hva som har kommet inn på konto, men jeg tror vi kan si med trygghet at «Lykkeliten» nå er reddet, sier Elnæs.

Hun frykter at svindlere på Facebook kan gjøre det vanskeligere å drive slike innsamlinger i framtiden.

– Det er dumt hvis folk mister tiltroen og blir skeptiske til å gi. For oss er slike bidrag veldig viktige. Det koster penger å drive dyrevern, sier hun.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger