Hopp til innhold

Jensen nektet å svare på spørsmål om avgiftsøkning

På vei ut fra dagens landsstyremøte ville ikke Frp-leder Siv Jensen røpe hvilke råd hun fikk om drivstoffavgiften.

Siv Jensen svarer ikke på NRK-reporter Anders Magnus spørsmål om avgifter på diesel og bensin.

Frps fylkesledere var i dag innkalt for å diskutere om de vil gå med på Venstre og KrFs forslag om å øke avgiftene på diesel og bensin.

– Vi har først og fremst hatt et landsstyremøte for diskutere strategi inn mot det kommende stortingsvalget. Det er første gang i Frps historie at vi skal gå til valg som et regjeringsparti. Det er viktig for oss for å drive en god valgkamp til høsten, sa Siv Jensen til NRK da møtet var ferdig.

Hun ønsket ikke å røpe hvilke råd hun fikk om drivstoffavgiftene.

– Vi har selvfølgelig drøftet budsjettspørsmål. Samarbeid mellom de fire partiene går veldig bra, sa Jensen og la til at Frp er bilistens parti.

– Det er landsstyre og jeg enige om. Vi skal sikre bilistenes interesser. I tillegg skal skattene og avgiftene ned.

Fikk dere råd om en løsning der noen av avgiftene går opp, mens andre går ned?

– Det viktigste rådet jeg har fått, er at vi skal fortsette å være bilistenes parti – sørge for at bilistene får mer igjen, at vi får bedre veier, at vi bygger de raskere og bedre, og et avgiftsnivå som bilistene kan bære.

Økning på én krone

Hjertesaken til Frp er skatter og avgifter, og Venstres hjertesak er klima og miljø. Det skaper problemer når budsjettet for 2017 skal forhandles for siste gang før stortingsvalget. Striden ser ut til å falle på drivstoffavgiften. Blir det dyrere å bruke bil taper Frp en viktig seier, mens Venstre på sin side insisterer på at de som forurenser må betale.

Det er Venstre som har gått lengst i sitt forslag til et «grønt budsjett», og foreslår en økning på nesten én krone per literen for diesel, mens KrF vil øke dieselavgiften med 20 øre.

Spørsmålet er hvor mye Frp vil ofre for å få til et kompromiss med Venstre. Kilder NRK har snakket med sier at Siv Jensen har foreslått å øke drivstoffavgiftene med 40 øre, og senke årsavgiftene med ti prosent.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger