Hopp til innhold

Jaktet ubåter under gigaøvelse – nå har fregatten kollidert med tankbåt

Da lederen for Nato-øvelsen Trident Juncture besøkte KNM Helge Ingstad mandag, trente fregatten på å søke etter ubåter i havet nord-vest for Trondheim.

Admiral James G. Foggo på fregatten KNM Helge Ingdal

Fregatten KNM Helge Ingstad som ligger med slagside etter kollisjon med en tankbåt hadde lederen for Nato-øvelsen Trident Juncture, admiral James G. Foggo, ombord for få dager siden. Da lette fregatten etter russiske ubåter.

Foto: Marius Vågenes Villanger / Forsvaret

– Jeg har fulgt dere i noen uker nå, og dere har gjort en formidabel innsats under Trident Juncture, sa admiral og Trident Juncture-leder James G. Foggo til Forsvarets egen nettside.

Fregatten seilte sørover sammen med den stående maritime Nato-styrken, opplyser Ivar Moen, oberstløytnant og talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter til NRK.

I natt kolliderte den med tankbåten Sola TS og slepebåten Tenax. Fregatten er ikke lenger i fare for å synke, og taues nå vekk fra Stureterminalen og inn til land, sier brannvesenet.

Presisering: NRK skrev i en tidligere versjon av saken at talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter, sa at fregatten tok inn vann og fikk større slagside. Det har han ikke sagt.

Fregatten KNM Helge Ingstad står i fare for synke.

137 personer ble evakuert, etter at Forsvarets fregatt KNM Helge Ingstad kolliderte med en tankbåt tidlig torsdag morgen.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

– Styrer anti-ubåt-krigføringen

KNM Helge Ingstad har siden september deltatt i den internasjonale fregattstyrken Standing Nato Maritime Group 1 (SNMG1), som er den del av Natos responsstyrke. Styrken har høy beredskap og rask reaksjonstid.

Talsmann for Forsvarets operative hovedkvarter vil ikke kommentere konkret hva KNM Helge Ingstad bidro med under gigaøvelsen Trident Juncture.

Men i et intervju med Forsvaret.no i september, opplyste nestkommanderende på KNM Helge Ingstad, orlogskaptein Roy Sæten, at de vil bidra med gode kapasiteter til styrken.

Særlig erfaringen med undervannskrigsføring i de vanskelige nordiske forholdene blir satt pris på, fortalte han.

– Vi deltar som et multirollefartøy, og har blant annet oppgaven med å styre anti-ubåt krigføringen innad i styrken, sa Sæten.

Redningsaksjon KNM Helge Ingstad

Kristian Gerhard Jebsen II deltok i evakueringen av mannskapet fra fregatten.

Foto: Redningsskøyta

Avdekket alvorlige mangler

Skipet, som ble levert i 2009, kan ifølge Maritimt Magasin se alt som beveger seg. Det er utstyrt med en rekke sonarer og radarer, som skal sikre skip og mannskap fra uforberedte angrep.

Bestillingen av KNM Helge Ingstad, og fire andre fregatter er den største enkeltstående bestillingen forsvaret har hatt noensinne. Hver fregatt er verdt rundt 3,5 milliarder norske kroner.

KNM Fridtjof Nansen

KNM Fridtjof Nansen er en del av den samme fregatta-serien til Forsvaret som KNM Helge Ingstad.

Foto: Forsvaret

Forsvaret skriver på sine hjemmesider at fregattaene er utstyrt med ulike typer missiler, torpedoer og synkeminer. De er designet og bygget av det spanske skipsverftet Navantina, som ligger nordvest i Spania.

I 2017 konkluderte Riksrevisjonen med at de fem fregattene har «store svakheter» og «alvorlige mangler».

Ifølge Riksrevisjonen har Stortinget godkjent 19,9 milliarder kroner til fregattprosjektet. En del av dette beløpet er øremerket helikoptre. Sannsynligvis ligger prisen for hver fregatt i nærheten av 3,5 milliarder kroner, men NRK har ikke fått dette bekreftet.

Blant annet ble det avdekket at teknologien var utdatert allerede da fregattene ble levert.

KNM Helge Ingstads mest profilerte oppdrag var i 2014 da fregatten eskortere lasteskip som fraktet kjemiske våpen ut av Syria.

AKTUELT NÅ