Hopp til innhold

Ikke bevis for forsikringssvindel på Scandinavian Star

Oslo politidistrikt konkluderer med at brannene om bord ikke skyldtes sabotasje og henlegger saken på grunn av manglende bevis.

"Scandinavian Star"

DØDSBRANN: Brannen ombord i Scandinavian Star var fullstendig ødeleggende. 159 mennesker mistet livet.

Foto: Dalsnes, Tor Arne / SCANPIX

Under en pressekonferanse tirsdag kommer det frem at det ikke finnes bevis for at det var flere brannstiftere om bord på Scandinavian Star, og etterforskningen avsluttes uten tiltaler.

Brannsakkyndige Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland, som også var sakkyndige i 1990, mener at brannene etter den første hovedbrannen, var følgebranner og ikke nye, påsatte branner. Dermed tilbakeviser de at deler av mannskapet sto bak flere branner på skipet, som det ble hevdet at var ledd i en forsikringssvindel.

Ferja ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann og 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn. Det brant i nesten 38 timer. Nye branner brøt ut på flere steder i skipet.

Politiet opplyser på pressekonferansen at de ikke har gått inn på årsaken til hovedbrannen, og mener konklusjonen fra 1990, om at den første brannen sannsynligvis var påsatt, forstatt er gjeldende i dag.

Ikke bevis for forsikringssvindel

Riksadvokaten og Oslo-politiet la to føringer for arbeidet da saken ble gjenopptatt i juni 2014. Den ene handlet om brannforløpet. Den andre om det økonomiske aspektet av saken.

Terje Bechmann Dahl, etterforskningsleder i Oslo politidistrikt forteller at det under etterforskningen er sett på forskjellige leieavtaler og priser, dokumentasjon av salget av skipet, regnskapsopplysninger og forsikringsforhold.

Politiet konkluderer med at det ikke finnes bevis for forsikringssvindel eller at det lå et økonomisk motiv til grunn.

Saken henlegges på grunn av manglende bevis, men pårørende kan klage på avgjørelsen.

Tilbakeviser sabotasje-påstander

Tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen gikk tidligere i år ut til dansk presse om det han mener er flere bevis på at brannen ble antent. Blant annet teorien om forsikringssvindel.

I tillegg mente Thue Jensen at det var stilt opp madrasser, slik at ilden kunne få feste og at han oppdaget et bøyd hydraulikkrør som manglet en mutter. Han hevdet at store mengder olje skal ha blitt pumpet ut.

Politiet forklarer under pressekonferansen at vitner beskriver et rotete skip i forkant av brannen og at det var oppussingsarbeid på skipet. Det er ingen bevis på at gjenstandene som er funnet i korridorene på skipet ble satt der for å holde en brann ved like.

Sakkyndige på hydraulikksystemer mener røret er for kraftig til å ha blitt bøyd med menneskekraft, og at sterk oppvarming av stålet, samt avkjølingen under slukkingen førte til at koblingen ble ødelagt.

AKTUELT NÅ