Dermed frikjennes mannskapet for beskyldningene de har hatt hengende over seg i 26 år.
Den andre runden med etterforskning av dødsbrannen avsluttes uten tiltaler, skriver VG, som har fått innsyn i etterforskningsmaterialet som presenteres på en pressekonferanse tirsdag.
Brannsakkyndige Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland, som også var sakkyndige i 1990, mener at brannene etter den første hovedbrannen, var følgebranner og ikke nye, påsatte branner. Dermed tilbakeviser de at deler av mannskapet sto bak flere branner på skipet, som det ble hevdet at var ledd i en forsikringssvindel.
Pedersen og Meland slår nå fast at den første brannen førte til at intens varme spredte seg i stålkonstruksjonen i skipet og antente brennbart materiale og gasser.
Advokat Sigurd Klomsæt for Stiftelsen Ny etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star ønsker ikke å kommentere saken overfor avisen.
Stiftelsen hevdet at mannskapet tente på rundt på skipet.
To hovedspor
Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord, og den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer etter brannen. I ettertid kom det fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende krevde ny etterforskning, noe det ble besluttet å gjøre i 2014.
Etterforskningen har fulgt to hovedspor: spørsmålet om brannene var påsatt og de uavklarte økonomiforholdene rundt skipet.
En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. En politirapport fra 2014 slo imidlertid fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.
Resultat fremlegges
Oslo-politiet legger tirsdag fram resultatene av etterforskningen av brannen om bord i Scandinavian Star i 1990. Ferja ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann og 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn.
De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.