NRK Meny
Normal

Ser fellestrekk ved mystiske skipsbranner

Flere mystiske branner på 80-tallet i skip tilhørende selskapet bak Scandinavian Star har klare fellestrekk, ifølge et tidligere besetningsmedlem. Advokat Sigurd J. Klomsæt mener de nye opplysningene er viktige, og varsler at det kommer flere avsløringer.

Brann om bord i "Scandinavian Star"

FORTSATT UOPPKLART: 159 mennesker mistet livet i Scandinavian Star-ulykken natt til 7. april 1990. Fortsatt letes det etter årsaken til ulykken. Et nytt vitne viser til at branner ved to skip fra samme eier har klare likhetstrekk med denne brannen.

Foto: Løchen, Per / SCANPIX

– Dette er åpenbart sentrale opplysninger. Meg bekjent har dette ikke kommet frem tidligere i etterforskningen eller i politirapporter etter ulykken, sier Klomsæt, advokat for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

I den danske avisen Politiken står Ove Fjordside frem med sin historie søndag. Han jobbet som elektroinstallatør om bord på skipene Scandinavian Sun og Scandinavian Sea. Begge skipene brant.

Fjordside forteller at han og kollegene snakket om at de alvorlige brannene i Det karibiske hav kunne være påsatt.

Flere av brannene han opplevde var oljebranner. Det var satt kiler i dørene så ilden kunne spre seg. Det oppsto også nye branner da skipene lå ved kai.

Noen må ha lagt noe der som kan brenne, og tent på. Hvordan skulle det ellers bli brann

Ove Fjordside, elektroinstallatør på Scandinavian Sun og Scandinavian Sea

Klomsæt: – Det vil komme mer

Advokat Sigurd J. Klomsæt mener Ove Fjordside kan bli et nøkkelvitne.

– Ja, absolutt. Vi har visst om dette en stund, uten at jeg vil si hvor lenge. Det kommer frem stadig nye opplysninger, og det vil komme mer.

sigurd klomsæt

Sigurd J. Klomsæt er advokat for Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Hvordan kan du være sikker på det?

– Fordi jeg vet, men jeg ønsker ikke å si noe mer om dette nå.

– Hvorfor kommer dette nå, 26 år etter ulykken?

– Jeg vet ikke noe om hvorfor han ikke har sagt noe om dette før, men mange har tidligere sagt mye uten å bli trodd eller blitt tatt på alvor.

Han viser til at Stortinget i mars 2015 i et enstemmig vedtak opphevet foreldelsesfristen for straffbare forhold så langt tilbake i tid.

– Mange ble skremt da det ble påstått at det var en lastebilsjåfør som var ansvarlig for brannen. Først i 2014 bekreftet norske myndigheter at det ikke var hold i anklagene.

Flere vitner har meldt seg til stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star etter oppslaget i Politiken. Ifølge Klomsæt vil det nå bli begjært rettslige avhør av disse personene.

Det kommer frem stadig nye opplysninger, og det vil komme mer

Sigurd J. Klomsæt, advokat for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star
I dag er det 25 år siden brannen på Scandinavian Star der 159 mennesker omkom. Brannmannskaper fra Larvik deltok i slukningsarbeidet.

DFDS tviler på ny påstand

DFDS vil ikke kommentere påstandene om skipene som seilte i Karibien.

Richard Berg-Larsen, operational director i DFDS Fleet, seilte i Karibien på 80-tallet. Han var også brannsjef på Scandinavian Sun.

– Jeg kan ikke forestille meg en sjømann som setter fyr på sitt eget skip, ettersom brann om bord er det sjøfolk frykter mest av alt, sier Berg-Larsen.

Etter brannen på Scandinavian Sun fikk Ove Fjordside tilbudt ny jobb på Scandinavian Star, men takket nei.

– Samme persongalleri

Gisle Weddegjerde er skipsteknisk utreder for stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

– Vi har egentlig aldri trodd at Scandinavian Star-ulykken kunne være noe enestående tilfelle. Det måtte være andre forhold med samme persongalleri bak, sier Weddegjerde.

Vi har aldri trodd at Scandinavian Star-ulykken kunne være noe enestående tilfelle

Gisle Weddegjerde, skipsteknisk utreder i stiftelsen Etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star

Han kjenner til at flere skip har hatt veldig mystiske forhold om bord forut for brann, og båter som har sunket på veldig dypt vann.

Det var Ove Fjordside som selv tok kontakt med stiftelsen for et par måneders tid siden. Stiftelsen formidlet kontakt til granskingskommisjonen og Politiken.

– Dette er en person som i alle år har gått og følt at her var det påsatte branner, og som har vært omtalt blant besetningen som et mønster temmelig likt som på Scandinavian Star, sier Weddegjerde.

Rapporter støtter teori

Politiken har fått tilgang til National Transportation Safety Boards detaljerte rapporter om brannene på de amerikanske skipene i Det karibiske hav. Rapportene støtter opp under Fjordsides beretning om at brannene var uvanlige.

Den første brannen opplevde han på Scandinavian Sea 9. mars 1984 i Karibia da han var elektroinstallatør på skipet. Brannen oppsto i et gulvteppe tett ved en sofa i en lugar og spredte seg.

– Det var ingen installasjoner ved teppet og sofaen. Så noen må ha lagt noe der som kan brenne, og tent på. Hvordan skulle det ellers bli brann, spør Ove Fjordside.

US Coast Guard fant senere fire branndører nær arnestedet, som var blitt holdt åpne med ulike genstander, som igjen kan ha bidratt til at brannen utviklet seg.

Jeg kan ikke forestille meg en sjømann som setter fyr på sitt eget skip

Richard Berg-Larsen, operational director i DFDS Fleet, brannsjef på Scandinavian Sun

Mange likhetstrekk

Den andre brannen Fjordside opplevde han på Scandinavian Sun fem måneder senere. Et oljerør, der et stykke av røret var skåret av, sprøytet olje på en varm generator.

I begge tilfellene var dører holdt oppe av forskjellige gjenstander slik at brannene kunne spre seg raskt.

Fjordsides opplysninger er interessante for norske myndigheter på grunn av klare paralleller til Scandinavian Star-ulykken.

Også under denne brannen ble dører holdt åpne av kiler og senger.

Scandinavian Star seilte i Det karibiske hav inntil noen få uker før den ble satt inn på ruten mellom Oslo og Frederikshavn, og brant kort tid etter.

– Hvis min kunnskap fra den gang kan brukes, stiller jeg gjerne opp, sier Ove Fjordside.

Se de første TV-bildene inne fra Scandinavian Star
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt