Denne uka avslørte NRK Brennpunkt at leger blant annet har tatt betalt for pasienter som ikke hadde vært til stede.
Da Helfo kontrollerte 19 leger i 2015–2016 fant de ut at alle hadde sendt inn refusjonskrav som var feil.
Noen av legene måtte tilbakebetale over 1 million kroner, noe som er ti ganger beløpet for grovt bedrageri, men ingen ble anmeldt.
Årsaken var ifølge Helfo at de ikke hadde grunnlag for å si at legene bevisst hadde svindlet staten.
Krever å få vite
– Helfo må pålegges å anmelde slike saker, sier helsebyråden i Oslo Tone Tellevik Dahl til NRK.
Hun har ansvaret for at innbyggerne i Oslo har en fastlege man kan stole på.
– Jeg tror det strider mot folks rettsoppfatning å ikke anmelde. Det må være likhet for loven.
Dahl mener at Helfo også må pålegges å opplyse sjefene om at deres leger er i søkelyset for mulig takstjuks.
– Det betyr at vi kan ha noen fastleger som ikke følger lover og regler som forventes av det offentlige. Hvis fastlegen bryter tilliten, burde vi også få vite det og vurdere om det er grunn til å anmelde når legene arbeider på vegne av oss.
- Les også: Kreft, penger og juks
Seksjonssjef Ole Trapness i Helfo har tidligere uttalt til NRK at han forstår skepsisen når det er snakk om så store beløp som feilfaktureres, men at det er viktig å skille mellom feil og bedrageri.
– Men det kan hende i noen av sakene vi har kontrollert, at hvis vi hadde gravd dypere, gjort en videre utredning, så ville vi ha kunne kommet til den konklusjonen at det ville ha vært riktig å anmelde, men vi hadde ikke grunnlag for å anmelde med det materialet vi satt på da.
Helseministeren: – De fleste er samvittighetsfulle
– Helfo gjør en konkret vurdering. Hvis det er bedrageri, anmeldes sakene. Er det gjort feil, må legen tilbakebetale, men da er det ikke grunn til å gi en straff i tillegg, sier helseminister Bent Høie (H) til NRK.
Han sier systemet er tillitsbasert, og tror kontrollsystemene avdekker tilfellene av juks.
– Men kontrollsystemene skal bli enda bedre. Derfor skal vi investere mellom 100 og 150 millioner kroner i bedre digitale løsninger i Helfo, og samle mindre kontorer i større enheter for å styrke kontrollen.
Høie tror tiltakene øker sannsynligheten enda mer for å bli tatt om man svindler.
– Jeg tror helsebyråden skal legge til grunn at norske fastleger i utgangspunktet er samvittighetsfulle, og verken har til hensikt å skade pasienter eller bedra staten.