– Jeg har bedt om avløsing som konsernsjef. Det har skjedd etter moden overveielse, og er helt udramatisk, kunngjorde Einar Enger onsdag.
Etter ti år som konsernsjef i NSB finner Enger det naturlig å be om avløsning.
- Les:
- Les:
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier at hun ikke vil legge seg opp i hvem skal overta etter Enger.
– Det er opp til styret å sette i gang den viktige prosessen med å finne Engers etterfølger. Jeg kan bare si at jeg har forståelse for Einar Engers avgjørelse og at jeg tar den til etterretning, sier hun .
Kleppa fikk vite om Engers avgang allerede på mandag, men avviser at hun har hatt innvirkning på avgjørelsen.
– Absolutt ikke. Dette er et valg Einar Enger har tatt selv, og på ingen måte noe jeg har bedt om, sier hun til NTB.
– Usynlig i offentligheten
– Vi ønsker oss en konsernsjef som er litt mindre politisk avhengig, sier Willy Frantzen, leder av Pendlerforeningen i Follo og Østfold til NTB.
Han mener at Enger var en sterk sjef de første fem årene, men at han de siste fem årene har vært nesten usynlig i offentligheten.
– Det var også grunnen til at jeg for to år siden ba ham ta sin hatt og gå. Han viste seg ikke i det offentlige rom, mens pendlerne sto ute og frøys baken av seg.
- Les:
– Jeg har lurt på hvorfor han var så usynlig. Jeg tror rett og slett han har fått beskjed om å holde kjeft av sjefene sine i Samferdselsdepartementet, sier Frantzen.
Enger avviser dette blankt:
– Analysen til Frantzen er nok ikke altfor velreflektert, og stemmer ikke med realitetene. Jeg sier hva jeg vil, sier Enger til NTB.
Frantzen sier at pendlernes fremste ønske er at NSB får en sjef som tar tak i problemene slik at «rutetabellen blir virkelighet».
Gammelt materiell
Periodevis for dårlig punktlighet er da også noe Enger trekker fram når han skal oppsummere hva han er minst fornøyd med når han ser tilbake på sine ti år som NSB-sjef.
– Punktligheten har vært for dårlig i perioder. Vi sliter fortsatt med gammelt materiell, og togene kjører fortsatt på gamle spor. Vi har et stort etterslep i infrastrukturen, som står for to tredeler av forsinkelsene, sier han.
- Les:
- Les:
- Les:
Mest fornøyd er Enger med at NSB i dag har det han betegner som en «rimelig sunn økonomi», at NSB har et tett og godt samarbeid med Jernbaneverket og at det i hans sjefperiode ikke har vært nevneverdige konflikter internt.
Får ros
Styreleder Ingeborg Moen Borgerud i NSB sier at styret gjerne skulle sett at Enger hadde fortsatt i jobben.
– Men vi har forståelse for det valget han har tatt. Det er en særdeles utfordrende, men også krevende oppgave å være konsernsjef i NSB. I NSBs nyere historie er det knapt noen som har sittet så lenge i lederstillingen som Enger, sier styrelederen.
Lederen i Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), sier at han vil takke Enger for en stor innsats for NSB i en krevende tid for selskapet.
– Enger har bidratt til fornyelse i sin tid som leder for NSB. Han har vært tydelig på NSBs behov, men politikerne har ikke levert. Mitt håp er at den nye konsernsjefen vil være tydelig på hva politikerne må gjøre for at NSB skal få gjort jobben sin, sier Hareide til NTB.
Styret har bedt Einar Enger om stå i stillingen ut oppsigelsestiden på seks måneder, og det har han sagt ja til.