NRK Meny
Normal

Hagen om økt drivstoffavgift: – Jeg synes det er trist

Det smerter Frp-sjelen å gå med på økte avgifter på bensin og diesel. Nå advarer grasrota i partiet Venstre og KrF mot å tro at de kan presse regjeringen til å gå enda lenger.

Carl I Hagen

IKKE GLAD: Oslo-politiker Carl I Hagen bruker ordet «trist» for å beskrive hva han synes om at Frp i regjering går med på å øke drivstoffavgiftene. – Avgifter går alltid utover de med dårligst råd.

Foto: Ruud, Vidar / NTB Scanpix

– Jeg synes det er trist. Men jeg trøster meg med reduserte bompenger og lavere årsavgift.

Slik reagerer Frp-veteran Carl I Hagen på at Frp i regjering foreslår å øke dieselavgiften med 35 øre og bensinavgiften med 15 øre.

På pressekonferansen fredag kom statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) også med en rekke forslag som sukrer pillen:

  • Økte satser i pendlerfradraget.
  • Kutt i årsavgiften på 12 prosent.
  • Økte avskrivingssatser for lastebiler og drosjer.
  • Kutt i bompengesatsene på riks- og fylkesveier, utenom de store byene, på 10 prosent.

Hagen: – Rammer dem med dårligst råd

Det er nettopp den delen av pakken Frp selger inn på sine nettsider:

«Norske bilister får en kompensasjon på nær én milliard kroner i netto avgiftslettelser, som følge av regjeringens kompromissforslag om økte drivstoffpriser».

Likevel kjennes det ikke godt for et parti som ble dannet for å oppnå «sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep» å gjøre det dyrere for folk å fylle tanken.

– Samlet sett går bilistene går i pluss, men det kommer an på hvem man snakker om. En minstepensjonist som sjelden kjører kommer bedre ut, mens en familiefar i distriktene kommer dårligere ut. Det er slik at når man bruker avgifter på denne måten, så går det alltid utover dem med dårligst råd, sier Hagen til NRK.

Samtidig som regjeringen la fram sitt forslag til grønt skatteskifte, gjorde Solberg det klinkende klart at de ikke er villige til å øke drivstoffavgiftene mer enn det de allerede har lagt på bordet.

Venstre og KrF er like klare på at det regjeringen foreslår ikke lever opp til budsjettavtalen om at avgifts- og skatteomleggingen i 2017-budsjettet skal «forsterke klimaforliket og gi betydelige reduksjoner i klimautslippene».

Hagen oppfordrer regjeringen til å sette hardt mot hardt når støttepartiene kommer med sine krav.

– Hvis KrF og Venstre heller vil ha Jonas og de rødgrønne, så vær så god, sier han.

Grasrota avviser forhandlinger

Her har Hagen grasrota i partiet med seg. Fylkesledere NRK har snakket med mener det er utelukket å forhandle seg til enda høyre drivstoffavgifter eller svakere kompenserende tiltak.

– Vi har satt en grense for hva vi kan akseptere. Vi kan ikke strekke oss lengre, vi skal ivareta bilistene, sier Geir Are Winther, fylkesleder i Troms Frp.

Også fylkeslederen i Nordland, Allan Ellingsen, mener denne delen av budsjettet er å anse som ferdigforhandlet.

– Det er aldri hyggelig å øke avgiftene, men dersom vi ikke hadde vært ved roret, hadde den økningen vært mange ganger større, og bilistene hadde ikke blitt kompensert. Det blir de nå, sier han til NRK.

Selv om fylkesleder i Hedmark Frp, Johan Aas, «selvsagt er imot» økte drivstoffavgifter, er han rask til å påpeke at det hadde vært mye verre om Frp ikke satt i regjering.

– Da hadde drivstoffavgiftene i hvert fall økt med en krone, så allerede der har vi spart velgerne for mye. Det viktige er at vi har satt ned foten, og sagt at vi lar oss ikke pelle på nesa mer. Dette er det vi kan tilby, ferdig snakka. Så enkelt er det.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger