Hopp til innhold

Fortsetter forhandlingene i SAS-oppgjøret – ny meklingsfrist mandag

Det er fortsatt fare for SAS-streik. Lørdag ble meklingsfristen utsatt nok en gang. Partene tar nå en pause, men møtes igjen søndag.

FORHANDLINGSLEDER: Marianne Hærnes, forhandlingsleder i SAS, orienterte pressen om SAS-forhandlingene lørdag.

Nok en gang ble ny meklingsfrist satt. Den nye meklingsfristen ble satt til mandag klokken 12.

– Vi kommer egentlig med samme beskjeden som vi gjorde forrige gang. Vi har valgt å utsette enda en gang, til mandag klokken 12, sa SAS-forhandlingsleder, Marianne Hærnes.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland om SAS-meklingen.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland sier at det er vanskelige spørsmål som skal løses.

Foto: KSENIA NOVIKOVA / NRK

– Det fortsatt grunnlag for at arbeidet skal pågå videre, sa riksmekler Mats Ruland.

Ruland sa at partene snakker godt sammen, men at det er vanskelige spørsmål som skal løses. Han sier de nå tar en pause før arbeidet starter opp igjen søndag.

– Det er fremdeles avstand, men vi føler vi er i dialog og det er all grunn til å bruke den tiden vi gjør nå og frem til mandag, sa Jan Levi Skogvang, som representerer SAS-pilotene i Parat.

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, sier at de vil snu hver stein for å komme fram til en løsning.

– Vi vil ha en avtale med SAS. Vi ønsker å unngå en konflikt, men det er noen viktige prinsipp som vi ikke har mulighet til å gå bort fra, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening.

Fire meklingsfrister

Det er på Näringslivets hus i Stockholm forhandlingene mellom partene i SAS-oppgjøret foregår.

Marianne Hærnes

SAS-forhandlingsleder Marianne Hærnes på veg i inn i Näringslivets hus i Stockholm.

Foto: Halldor Asvall / NRK

Den opprinnelige fristen var 29. juni, men partene ble enige om å mekle til fredag 1. juli klokken 24.00.

Da fristen begynte å nærme seg fredag kveld, gjorde forhandlingsleder det klart at partene var i ferd med å bryte enda en meklingsfrist.

Riksmekler Mats Ruland sier rett etter klokken 21 fredag at partene fortsatt ikke har kommet fram til en løsning. De fortsetter forhandlingene videre fram mot tidsfristen klokken 24.

Ny meklingsfristen ble satt til lørdag 2. juli klokken 11.00, men nå er altså også denne meklingsfristen utsatt. Ny meklingsfrist er som kjent 4. juli klokken 12.00.

Fasaden til Näringslivets hus i Stockholm.

Forhandlingene mellom partene i SAS-oppgjøret foregår i Näringslivets hus i Stockholm, Sverige.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Det at de utsetter frister er på en måte positivt fordi de da mener at det er verdt å fortsette, sier Frode Steen, professor i samfunnsøkonomi ved NHH.

– Men de kan ikke fortsette på denne måten. Da mener jeg de rett og slett bare må si at de ikke klarte det. Å utsette og utsette ser veldig lite profesjonelt ut, legger han til.

Vil ramme tusenvis daglig

Det er rundt 900 piloter som kan bli tatt ut i streik om partene ikke blir enige.

I Norge har Norsk Flygerforbund levert plassfratredelse for 254 piloter, mens Parat har meldt plassfratredelse for 148 piloter. Disse kan tas ut i streik fra første dag dersom det ikke blir enighet.

En storstreik blant SAS-pilotene vil ramme rundt 250 avganger og 45.000 reisende daglig, ifølge nyhetsbyrået TT.

Analytikere har anslått at en streik vil koste SAS 80–100 millioner kroner. Hver dag.

– Dette er en vanskelig situasjon å være i, har Alexander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, uttalt til NRK.

Kommunikasjonsdirektør i SAS, Karin Nyman, vil ikke spekulere i hvor lang streik SAS klarer å håndtere, men sier at sommeren er den viktigste perioden for selskapet.

Reisende på Oslo lufthavn.

Det var lange køer på Oslo lufthavn fredag. Streiker er blant mange faktorer som har skapt trøbbel for reisende over hele Europa. En eventuell streik fra SAS kan ramme 45.000 reisende daglig.

Foto: Kari Stokke Nilsen / NRK

Dette er konflikten

SAS og pilotene deres er ikke uenige om lønn.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper.

Under pandemien, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig opprettet SAS to datterselskapet. De fikk navnene SAS Link og SAS Connect. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

SAS-pilotene som ble sagt opp under pandemien vil ha tilbake jobbene.

De sier SAS prøver å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen.

SAS avviser dette. De mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Les også Dette har du krav på når det er streik i SAS

Folkemengde foran SAS sin skranke på Oslo lufthavn mandag.

Ifølge pilotforeningen har pilotene gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosents besparelse.

Til gjengjeld vil de ha en forsikring om at det er deres medlemmer som får de nye arbeidsplassene som skal fylles i SAS Link og SAS Connect.

AKTUELT NÅ