Hopp til innhold

Dette har du krav på når det er streik i SAS

900 SAS-piloter er tatt ut i streik, og over 70 fly har allerede blitt kansellert. Dette har du krav på dersom flyet ditt blir stående på bakken.

Folkemengde foran SAS sin skranke på Oslo lufthavn mandag.

Det er en rekke ting du har krav på dersom flyet ditt blir kansellert.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Like etter at streiken ble et faktum, begynte SAS-ansatte på Oslo lufthavn å dele ut et informasjonsskriv til reisende. Der står det at de har tre alternativ.

  1. Kansellere billetten og få den refundert.
  2. Booke om til en senere flyvning. Da må man kontakte kundeservice etter at streiken er over.
  3. Dersom du må reise, for eksempel om du er strandet på din destinasjon, kan du ordne din egne reiserute og søke kompensasjon fra SAS. Kostnaden for den nye reisen må da være i samme prisklasse som den opprinnelige.
Informasjonsskriv fra SAS.

Reisende på Gardermoen fikk mandag utdelt dette skrivet fra SAS.

Foto: Veronica Westhrin / NRK

Videre står det at SAS har startet prosessen med å få ombooket billettene.

– I sommerperioden er det beklageligvis færre tilgjengelige plasser å booke om til. Dette betyr uheldigvis at det rent praktisk vil være begrensede muligheter til å finne nye plasser i tilnærmet samme tidsrom som din opprinnelige reise, skriver flyselskapet.

Får ikke dekket hotell om det ikke kan brukes

Mange som har fått avlyst, utsatt eller endret reisen sin på grunn av streiken spør ekspertene i NRK Svarer om hotell de har forhåndsbetalt på reisedestinasjonen blir dekket av enten SAS eller reiseforsikringen. Svaret de får var nok ikke helt det de håpet på.

– Reiseforsikring har ikke dekning for hotell og lignende man ikke får benyttet som følge av streik.Om SAS kan dekke dette er dessverre lite sannsynlig. Rettigheter ved kansellerte flyvninger på grunn av streik har forbrukerrådet laget en god oversikt over. Anbefaler deg å besøke denne nettsiden, svarer Silje Svendsen i Gjensidige forsikring.

Les også: Ekspertene svarer om SAS-streiken: – Vil vi få dekket de nye flybillettene?

SAS flystreik Gardermoen 4. juli

Ikke avbestill reisen selv

– Det er viktig å følge med på informasjonen som kommer fra flyselskapet, forklarer forbrukerjurist hos Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

– Du skal få informasjon fra flyselskapet om reisen er innstilt og hvilke rettigheter du har.

Les også Det blir SAS-streik – vil ramme 30.000 reisende daglig

Det er fare for pilotstreik i SAS

Forbrukerrådet råder folk ikke å ikke avbestille reisen sin selv, og minner om at reiseforsikring ikke dekker tap som følge av streik.

– Hvis du avbestiller selv mister du retten på refusjon av billettene, noe du har krav på dersom du venter til flyet blir innstilt av selskapet, sier Iversen.

Han påpeker at du har flere valg om reisen er innstilt og du kan også forlange erstatning etter bestemte regler. Dette kan du få hjelp til på nettsidene til Forbrukerrådet.

– Du har krav på overnatting, mat og drikke og transport hvis du må vente lenge på å komme av gårde. Hvis du må betale for noe av dette selv, så har du krav på refusjon av utleggene dine i tillegg til eventuell standardisert erstatning, forklarer han.

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet

Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier du har flere valg om reisen innstilles.

Økonomisk risiko

Forbrukerrådet mener man i utgangspunktet selv bør prøve å booke seg inn på en ny flyvning i samme billettklasse.

– Det er likevel viktig å være bevisst på at du tar en økonomisk risiko ved å booke din egen erstatningsflyvning ved at du må legge ut selv, sier Iversen.

Hvis du ikke kommer deg hjem fra reisen din, skal flyselskapet sørge for mat, drikke og eventuelt hotellopphold. Dersom SAS ikke ordner dette til deg, kan du booke deg inn på et hotell selv og kreve utgiftene refundert, skriver Forbrukerrådet.

SAS opplyser om at ombooking av billetter ikke er mulig på flyplassen.

SAS opplyser om at ombooking av billetter ikke er mulig på flyplassen.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– SAS kan vente seg en storm

Når det blir streik, har vi passasjerer EU-lovgivningen med oss for å kreve erstatning.

Juridisk konsulent innen reiseliv, Rolf Forsdahl, var med på å utarbeide kompensasjonsreglene som gjelder i EU.

– Det SAS kan vente seg er en storm på flere fronter. Kundene kommer til å henvende seg i hopetall, både de som har bestilt, de som skal bestille og de som har tenkt å reise, sier han til NRK.

Felles for alle er at de vil endre på reisene sine, og det betyr sprengte telefonlinjer.

Rolf Forsdahl

Rolf Forsdahl sier folk må være aktive overfor flyselskapene for å hevde sin rett.

Foto: NRK

– Det vil bli umulig å få tak i personell som kan gi de råd vi om forbrukere har krav på, sier Forsdahl.

– SAS vil også kunne oppleve press på å oppfylle kravene i EU-forordningen om flypassasjerrettigheter. Det mest arbeidskrevende er å finne alternative reiser, fordi et flyselskap plikter å finne et alternativt reisetilbud, understreker han.

Å ha rett er ikke det samme som å få rett

Selv om de juridiske rettighetene er klare og nedfelt i EU-forordningen er det ikke sikkert alt kommer til å gå på skinner for passasjerer som rammes av en streik i SAS.

Mange passasjerer vil forsøke å ordne opp selv og skaffe seg alternativ transport, og så kreve erstatning i etterkant.

Erstatningskravet du kan fremme er ikke hva som helst.

Før en eventuell streik er det viktig å planlegge som normalt i forkant. Møt opp på flyplassen som vanlig med mindre du har fått en annen beskjed.

Da det var streik i SAS 2019 ble det fort køer av frustrerte passasjerer

Da det var streik i SAS 2019 ble det fort køer av frustrerte passasjerer.

Foto: NTB

Flere passasjerer som må reise på en bestemt dato har håpet på å kunne sikre seg flybilletter hos et annet flyselskap.

Da må man være klar over at flyene er veldig fulle allerede og billettene er få.

Flyselskapet Norwegian gir for eksempel ikke mulighet for å kjøpe billetter med full refusjon i perioden der flygerstreiken i SAS eventuelt kan ramme.

AKTUELT NÅ