Hopp til innhold

Ingen streik i SAS fra onsdag

Meklingen i SAS fortsetter i tre dager til, det har partene blitt enige om. Ny frist for meklingen er ved midnatt natt til lørdag 2. juli.

Et SAS-fly har landet på Værnes i Trondheim. Flyet er fortsatt på rullebanen og er av typen Airbus A320neo. I bakgrunnen sees kontrolltårnet

STREIKEFARE: Det er fortsatt fare for streik i SAS, men ikke før på lørdag.

Foto: Bjarte Johannesen

– Det er fordi det er komplekse spørsmål som løses og vi trenger tiden til å finne en løsning på de problemstillingene, sier den norske riksmekleren Mats Ruland til pressekorpset i Stockholm ved 00.30-tiden natt til onsdag.

Forhandlingene ble da avsluttet for kvelden, for å startes opp igjen onsdag morgen.

Han ville ikke kommentere hvilke konkrete spørsmål som var vanskelige for partene å bli enige om.

– Det har vært jobbet intenst for å prøve å finne løsning, og det kommer til å bli jobbet intenst videre også. Det her er dyktige, profesjonelle parter som ønsker å finne en løsning, sa Ruland.

Riksmekler Mats Ruland

Riksmekler Mats Ruland i en pause under meklingen.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Han er en av seks meklere som er i Stockholm for å forsøke å løse flokene mellom piloter fra tre land og selskapets ledelse. Fristen for å bli enige gikk opprinnelig ut ved midnatt natt til onsdag.

Nå har altså partene blitt enige om å forhandle i tre dager til. En eventuell streik starter dermed først på lørdag.

Forhandlingsleder i SAS Marianne Hernæs sier det er en god og konstruktiv dialog.

– Vi har gitt hverandre tre dager til. Det gjør vi jo fordi dette er et alvorlig anliggende for SAS og for våre kunder, sier hun.

– Er det nå også spørsmål om organiseringen av pilotene og datterselskap som er vanskelig?

– Jeg ønsker ikke å gå inn på tematikken som vi sitter og diskuterer. Det må vi gjøre i meklingsrommet. Men vi fortsetter fordi vi har tro på en løsning, sier Hernæs.

Pilotene: Fortsatt fare for streik

SAS Pilot Group, en av fire foreninger med piloter som truer med streik, sendte ut en pressemelding natt til onsdag. De gjorde det klart at det fortsatt er stor fare for streik.

– Streiken kan bare unngås om SAS viser en virkelig vilje att komme oss i møte. Nå velger vi å gi motparten ytterligere en sjanse til å gjøre akkurat det, sier Martin Lindgren, leder av SAS Pilot Group.

Tidligere i tirsdag var Roger Klokset, lederen for Norske SAS-flygeres Forening (NSF), i kampmodus.

– Vi kan ikke leve med å jobbe i et selskap som ikke oppfører seg og som ikke følger etiske retningslinjer og standarder for hvordan man gjør ting i Skandinavia, sier han til NRK.

Roger Klokset leder Norske SAS-flygeres forening

Roger Klokset møtte NRK før meklingen i Stockholm gikk inn i sine avgjørende timer.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Et sentralt tema i meklingen er bråket rundt datterselskapene SAS Link og SAS Connect.

Pilotforeningene hevder SAS ødelegger «den skandinaviske modellen» gjennom å ansette piloter til lavere lønn i datterselskaper og så la disse pilotene fly SAS-ruter.

SAS-ledelsen hevder på sin side at pilotene forsøker å skaffe seg vetorett over styringen av selskapet.

– Det er utrolig viktig at vi finner en løsning, og den kan bare finnes ved forhandlingsbordet. Vi legger derfor alt vårt håp i at det ikke blir en konflikt, sier kommunikasjonsdirektør Karin Nyman i en pause i meklingen i kveld.

Streik kan ramme SAS hardt

Striden har fått fire pilotforeninger til å true med streik for alle sine 900 piloter. Den vil i så fall true med å velte et hardt presset flyselskap. Analytikere har anslått at en streik vil koste SAS 80–100 millioner kroner om dagen.

Klokset er klar over at pilotene ved en streik setter egne arbeidsplasser i spill.

Helt klart, og det må SAS-ledelsen ta inn over seg. Vi ofrer ikke den skandinaviske modellen for å redde et selskap, heller ikke SAS, sier Klokset.

Den danske fagforeningen FPU er sterkt kritiske til trusselen om streik.

Klokset hevder arbeidsforhold i bransjen er viktigere enn selskapet SAS:

– Jobbsikkerheten til mine medlemmer er ikke lenger knyttet til SAS som selskap slik som SAS driver i dag. Den er knyttet til deres erfaring og kompetanse og at folk må fly fra A til B i Skandinavia i framtida også, sier han.

Vil ramme tusenvis av passasjerer

Da det var streik i SAS 2019 ble det fort køer av frustrerte passasjerer

KØ: Bildet er fra da det var streik i SAS 2019. Det ble det fort køer av frustrerte passasjerer.

De fire pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark forhandler sammen som SAS Pilot Group (SPG). Skulle rundt 900 SAS-piloter i Norge, Sverige og Danmark gå ut i streik, vil det ramme store deler av selskapets trafikk.

Ifølge NTB vil tre av fire SAS-avganger fra Gardermoen i morgen trolig bli innstilt.

Rundt 45.000 passasjerer vil bli berørt, skriver E24.

Jeg tenker mye på passasjerene som blir rammet ved inngangen til den første ordentlige sommerferien på tre år. Vi synes det er ekstremt fortvilende at SAS-ledelsen har satt oss i denne situasjonen, og vi ønsker ingen ting annet enn en løsning uten konflikt, sier Klokset.

I Norge har Norsk Flygerforbund levert plassfratredelse for 254 piloter, mens Parat har meldt plassfratredelse for 148 piloter. Disse kan tas ut i streik fra første dag dersom det ikke blir enighet.

En streik vil også ramme SAS økonomisk i en tid der selskapet kjemper for å overleve. Tidligere i dag avslo den norske regjeringen å gå inn med friske penger i SAS.

Les også SAS varsler lockout på Arlanda om pilotene går i streik

SAS på Gardermoen

Tilbyr ombooking

SAS sendte forrige uke ut en melding til sine kunder, hvor de tilbyr gratis ombooking til kunder som har en flyreise etter onsdag 29. juni. Nå er det klart at en eventuell strek tidligst vil starte 2. juli.

En ny flystreik kan føre til ytterligere press for de som skal på sommerferie i Europa. Mange flyplasser er allerede rammet av kaoset.

Les også Dette har du krav på hvis det blir streik i SAS

Det gjelder spesielt de store knutepunktene som Amsterdam, Frankfurt, Brussel, Paris og London. Dette kan fortsette utover sommeren, ifølge NTB.

Hovedutfordringen for flyplassene har vært mangel på bemanning til å håndtere bagasje og passasjerer. I tillegg er det også streikefare blant andre flyselskap.

Permitteringsvarsel

I Norge er det sendt ut betinget permitteringsvarsel til alle ansatte i SAS. Etter det NRK kjenner til, varsler flyselskapet at samtlige av medarbeiderne i Norge kan bli permittert.

– Ved en eventuell streik vil selskapet gjøre konkrete vurderinger av eventuelle permitteringer, i tråd med de effektene en eventuell streik vil få, skrev pressesjef i SAS, Tonje Sund, i en e-post til NRK forrige uke.

Tonje Sund

VURDERINGER: Dersom det bli streik ved midnatt anbefaler pressesjef i SAS, Tonje Sund, passasjerer å sjekke status på flyvning via nettsidene eller i app.

Krever jobbene tilbake

I tillegg til den betente meklingen, har også SAS-piloter stevnet selskapet for arbeidsretten.

Under pandemien mistet 560 SAS-piloter jobben. Pilotforeningene mener disse har krav på å få jobbene tilbake når behovet melder seg.

I stedet måtte de oppsagte pilotene søke jobb på nytt i datterselskapene SAS Link og SAS Connect

Pilotforeningene mener SAS på den måten prøver å omgå sine forpliktelser til å hente tilbake de oppsagte pilotene til morselskapet.

De krever at rundt 450 piloter, som ble oppsagt under pandemien, skal få jobbene sine tilbake.

AKTUELT NÅ