Under partilederdebatten på NRK1 mandag sa Erna Solberg dette:
«Vår største sosiale utfordring i Norge er at vi har en skole som sender én av fem barn ut av norsk skole uten å kunne lese og skrive (…)».
Senere i debatten gjentok hun påstanden da hun snakket om hvilken gruppe partiet i størst grad vil kjempe for de neste fire årene:
”Det er å sørge for at ikke én av fem barn går ut av norsk skole uten å kunne lese og skrive”.
Video:
Forsker Astrid Roe, som er ansvarlig for de nasjonale leseprøvene, og også leseansvarlig for den norske delen av den internasjonale elevmålingen PISA, er opprørt over påstandene.
- En drøy overdrivelse
- Dette går jeg overhodet ikke god for, og det hun sier er direkte feilaktig. Det er praktisk talt ingen analfabeter blant norske 15-åringer, sier hun, og presiserer:
- PISA-funnene fra 2006 viser at 22 prosent av norske 15-åringer ligger på nivå 1 eller under nivå 1 på en skala som går til 5. Det betyr at disse tenåringene med stor sannsynlighet vil kunne få problemer i videre utdanning og i sitt yrkesaktive liv dersom de ikke får spesiell oppfølging for å bedre leseferdighetene. Men det betyr ikke at de IKKE kan lese. Å si det er en drøy overdrivelse, sier Roe.
(Artikkelen fortsetter)
er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD som måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.
- Slår tilbake på forskningen
De ferskeste PISA-tallene fra 2006 viser at norske elever scorer under gjennomsnittet i OECD-landene i leseferdigheter. Resultatene fra 2006 viste at norske 15-åringers lesekompetanse hadde blitt signifikant svakere på seks år.
- Selv om det også kan spores en viss nedgang i hele OECD-området, er nedgangen langt større i vårt land, heter det i rapporten.
Roe vedgår at lesevansker ikke er et ikke-eksisterende problem i norsk skole. Men forskeren sier at hun blir frustrert over påstandene om lese- og skriveferdighetene til norske elever.
- Det slår tilbake på forskningen når den blir misbrukt på denne måten. I tillegg er det urettferdig overfor norske elever. Man kan ikke slumse slik med sånne tall, sier hun.
Benekter at det finnes skrive-undersøkelser
Dessuten sier Roe at det ikke finnes verken nasjonale eller internasjonale undersøkelser som tar for seg skriveferdighetene til norske elever.
- PISA-undersøkelsen tar for seg kun lesing, og sier ingenting om hvor flinke elevene er til å skrive. Og selv om elevene har skriftlig avgangseksamen i norsk i grunnskolen, gir heller ikke disse resultatene noe som helst grunnlag for å si at hver femte elev ikke kan skrive, sier hun.
Roe sier at leseferdighetene til ungdom også kartlegges ved universitetet i Stavanger som tar utgangspunkt i de ca 15 - 20 prosent svakeste elevene i skolen.
- Men disse undersøkelsene gir ingen svar på hvor mange som er gode til å lese. Det er ikke mulig å bruke tallene til å si at hver femte elev ikke kan lese.
Mener at nasjonale prøver ikke kan brukes
Hun viser videre til at de nasjonale prøvene i lesing gjennomføres kun i begynnelsen av femte og åttende trinn, så heller ikke disse kan brukes til å si noe om hva elevene kan når de forlater grunnskolen.
En
viser at hver femte ungdomsskoleelev har så svake faglige forutsetninger at de vil ha store problemer med å mestre første klasse på videregående. Undersøkelsen er basert på avgangskarakterene fra grunnskolen.Men Roe mener at funnene ikke gir Erna rett i sine påstander:
- Heller ikke denne undersøkelsen gir grunnlag for å si at en av fem ikke kan lese eller skrive, sier Roe.
- Hvorfor har dere ikke kontaktet Høyre og bedt dem korrigere utsagnene hvis dere mener de er feil?
- Vi burde kanskje tatt direkte kontakt med dem tidligere, sier hun.
Erna tar ikke selvkritikk
- Det jeg alltid sier når jeg har god nok tid til det, er at én av fem går ut av norsk skole uten å kunne lese og skrive så godt at de kan ta videre utdanning. Det er 23 prosent som er under kritisk lesemasse i de nasjonale prøvene. OECD sine tall fra tidligere viser akkurat det samme. En av fem kan ikke lese og skrive så godt at de kan ta mer utdanning, sier Høyre-leder Erna Solberg til NRK
- Er ikke det en nyansering ut fra at du i partilederdebatten sa at én av fem forlater norsk skole uten å kunne lese og skrive?
- Jeg tror at alle som har hørt meg snakke om dette i mange år vet at jeg har sagt at de ikke kan lese så godt at de kan ta mer utdanning. Det er ikke alltid man får god nok tid til å si det som er formelt riktig. I norsk politikk kommer man alltid til å forkorte noen uttalelser fordi journalister ikke gir deg tid til å snakke lenge nok i debatter.
Mener skriving hører sammen med lesing
- Forskeren mener at det ikke finnes undersøkelser på hvor godt avgangselever kan skrive. Drar du det for langt?
- Jeg mener at OECD-forskning tyder på at det er riktig at skriving og lesing henger tett sammen.
- Hva slags forskning legger dere til grunn?
- Vi legger til grunn leseprøvene fra nasjonale prøver, i tillegg til en OECD-undersøkelse fra før valget i 2001, som startet dette. Jeg ser at både kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell og Aps Anniken Huitfeldt sier dette i debatter, og jeg regner med at de har belegg for det de sier.