Hopp til innhold

Norwegian utsetter Bangkok-flyvning etter at passasjerer har ventet i 12 timer

Avgangen med Bangkok-flyet er utsatt etter at frustrerte passasjerer har ventet i 12 timer. Siste beskjed er at de nærmere 300 passasjerene ikke får reise hjem før i morgen.

Knut Eidbo er Kjos-fast i Bangkok

Knut Eido er en av mange nordmenn som venter på at Norwegian-flyet fra Bangkok skal kunne ta av.

Foto: Kyrre Nakkim / NRK

Norwegian forsinket fra Bangkok

Norwegian-flyet som traff en fugl under innflyvningen til Bangkok.

Foto: Kyrre Nakkim / NRK
Lasse Sandaker-Nielsen

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier det er lite å gjøre med vær og natur som forsinker flyvninger.

Foto: Norwegian

Flyet skulle ta av fra Bangkok klokken ni i dag tidlig lokal tid. Via sms ble passasjerene varslet om at flyet var forsinket til klokken 16, uten en nærmere forklaring på årsaken.

Klokken 16 fikk passasjerene beskjed om at flyet var forsinket til klokken 18, så til klokken 20, så klokken 21.30 og til slutt klokken 23. Etter 12 timer venting fikk passasjerene beskjed om at flyet var kansellert, og at de ikke får reise hjem før mandag klokken 12 på dagen, så det var noe forvirring.

Årsaken til de nye forsinkelsene er ifølge Norwegian at flyet traff en fugl ved innflyvning til Bangkok. Den første forsinkelsen var forårsaket av uværet i USA som hadde skapt ringvirkninger i flytrafikken.

– Burde fått informasjon tidligere

En av dem som har ventet på flyplassen i Bangkok er Knut Eidbo.

– Etter alle problemene jeg har lest om gikk jeg i går inn på hjemmesidene til Norwegian for å sjekke om flyet vårt var innstilt. Der stod det at flyet som skulle gå klokken ni lokal tid var innstilt til klokken 16. Sms-en kom ikke før senere. Da jeg ringte Norwegian for å sjekke nærmere fikk jeg beskjed om at flyvningen var innstilt til klokken 12.

– 15.30 fikk vi igjen beskjed om nye forsinkelser. Etter hvert kom det en forklaring på at dette skyldtes en fugl i maskineriet på flyet. Hvorfor ble ikke dette sendt ut tidligere? Flyet hadde jo da stått på bakken i halvannen time. De måtte jo ha visst om dette en halv time før planlagt avgang, sier Eidbo.

Etter dette får passasjerene beskjed om stadig nye forsinkelser til beskjeden om de ikke får reise kommer etter 12 timer med venting.

– De burde vært tidligere ute med informasjon og informere bedre. Det går rykter om når neste fly går. De kunne også oppgitt grunnene til forsinkelsene tidligere. Norwegian er rutinert nok til å håndtere avvik, og dette er amatørmessig.

Eidbo er fornøyd med at passasjerene har fått utdelt kuponger fra selskapet til å kjøpe seg mat og drikke for.

– For oss går det fint å vente. Jeg tenker mer på de med små barn og de som skal videre med fly fra Gardermoen. Vær og fugl i maskineriet er ikke ting man kan gjøre noe med, men det er altså håndteringen jeg er misfornøyd med, sier han.

– Opptatt av å gi god informasjon

Ifølge Sandaker-Nielsen har passasjerene blitt løpende informert via sms og fått oppdateringer fra representanter på flyplassen i Bangkok, samt matkuponger.

– Forsinkelsen skyldes en følgeforsinkelse på grunn av værsituasjonen i New York, og i tillegg var vi så uheldige at flyet traff en fugl under innflygning i Bangkok. Da må teknikerne inspisere flyet for å få oversikt over eventuelt skadeomfang. Vi forstår veldig godt at det er frustrerende med en så lang forsinkelse, men når uforutsette hendelser som vær og natur inntreffer, er det dessverre lite vi kan gjøre, sier informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

Sandaker-Nielsen sier han har vært i kontakt med passasjeren Knut Eidbo.

– Han har tatt kontakt meg direkte flere ganger, og våre folk på kundesenteret har ringt ham for å svare på hans spørsmål. Vi er opptatt av å gi god og korrekt informasjon til alle våre reisende, men det er jo også slik at vi mennesker er forskjellige og har ulike behov.

– Vi forstår veldig godt at mange er frustrerte fordi flyet er forsinket og at vi ikke har kunnet gi konkret informasjon om ny avgangstid i påvente av at teknikerne skal friskmelde flyet, sier Sandaker-Nielsen.

– Lite å gjøre med vær og natur

– Kan dere garantere at alle passasjerer har fått sms om forsinkelsene?

– Sms-er har gått ut til alle reisende som har registrert sitt mobilnummer på sin Norwegian-profil. Hvis noen av sms-ene ikke har kommet fram, må vi finne ut av hvorfor.

– Dere har sagt at dere skal gjenvinne kundenes tillit. Hvordan skal dere klare det med nye misfornøyde passasjerer?

– Når vær og natur forsinker flyene er det lite vi kan gjøre, men jeg forstår veldig godt at det er frustrerende å vente i timevis på å komme seg av gårde, sier Sandaker-Nielsen.

Tekniske problemer med Dreamliner i New York

Norwegians avgang fra New York søndag skulle egentlig gå med et Dreamliner-fly, men nå fører tekniske problemer til at flyet står på bakken.

Avgangen må dermed gå med et innleid erstatningsfly, skriver Aftenposten.

Kommunikasjonskonsulent Daniel Kirchhoff i Norwegian sier til avisa at han ikke har flere detaljer om hvilke tekniske problemer det er snakk om.

Den siste tiden har flere hundre Norwegian-passasjerer fått forsinket hjemreise fra New York og Bangkok på grunn av problemer med Dreamlinerne.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ