NRK Meny
Normal

Fornøyd Kjos fikk endelig Norwegian-ja fra USA

Etter tre års kamp med fagforeninger og konkurrenter har Norwegians irske datterselskap fått flytillatelse i USA. Fagforeningen Parat liker utviklingen dårlig, men sier det er lite de kan eller vil gjøre for å stoppe selskapets ekspansjon.

Bjørn Kjos, konsernsjef i Norwegian, under selskapets kvartalspresentasjon for 3.

FORNØYD: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har grunn til å være fornøyd, etter at en lang kamp med fagforeninger og konkurrenter.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Ifølge Dagbladet har det amerikanske transportdepartementet gitt Norwegian tillatelse til å drive «transport av personer, eiendom, og post fra hvilket som helst sted eller steder innen hvilken som helst medlemsstat i Den europeiske union (...) til hvilket som helst sted eller steder i USA».

Nyheten gjør naturlig nok Norwegian-sjef Bjørn Kjos svært glad.

– Vi er veldig godt fornøyd med at amerikanske myndigheter omsider har gitt vårt EU-selskap tillatelse til å fly til å fra USA, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Frykter asiatisk arbeidskraft

Av ordren går det frem at den er gitt allerede 22. november og tillatelsen skal være effektiv fra 2. desember. I ordren heter det også at det amerikanske transportdepartementet har tatt sin endelige beslutning i saken.

Norwegian har ventet i tre år på denne tillatelsen, som politikere og flyselskaper har prøvd å få stoppet. Ifølge nyhetsbyrået AP er avgjørelsen et nederlag for flere store, amerikanske flyselskap og deres fagforeninger.

De har anklaget Norwegian for å ha omgått arbeidsmiljølov og skattelov med sitt irske datterselskap. Fagforeningen for piloter i flyselskapet Southwest Airlines (Swapa) ber USAs kommende president Donald Trump om å gripe og endre avgjørelsen.

– Swapa håper at påtroppende president Trump vil gripe muligheten til å reversere enda et feilgrep av Obama, sier kaptein Jon Weaks, president i Swapa, i en pressemelding, først gjengitt av VG.

Også Norske Parat er skeptiske, fordi de frykter at asiatisk kabinpersonell kan utkonkurrere amerikansk og europeisk arbeidskraft.

Vegard Einan

Vegard Einan, nestleder i Parat.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– Vi vet at Norwegian har benyttet asiatisk arbeidskraft, og at de ønsker å åpne ruter og fly til andre deler av verden. Vi frykter at amerikanske og europeiske arbeidstakere ikke vil ha sjanse til å konkurrere med lønns – og arbeidsvilkår fra andre verdensdeler, sier Vegard Einan, nestleder i Parat, til NRK.

– Kan fortsette global ekspansjon

Norwegians talsmann Lasse Sandaker-Nielsen sier til VG at selskapet nå har planer om å ansette flere hundre amerikanere.

– Dette betyr at Norwegian kan fortsette den globale ekspansjonen med full styrke og åpne nye ruter til spennende destinasjoner over hele verden. Godkjennelsen innebærer også at vi kan skape mange nye arbeidsplasser både i Europa og USA, og bidra til lokal verdiskaping gjennom økt turisme, sier Kjos, ifølge pressemeldingen.

Norwegian Air International (NAI) har inntil nå fløyet på morselskapets lisens. Fagforeninger både i Europa og USA har protestert mot etableringen av datterselskapet.

Torsdag ble det kjent at EU hadde mistet tålmodigheten og anklaget Washington for brudd på Open Skies-avtalen som gir flyselskaper i EU og USA rett til å fly over hverandres territorier. EU krevde at saken skulle avgjøres av tre voldgiftsdommere, men nå ser det altså ut til at den allerede er løst.

Parat bedyrer at de i utgangspunktet ikke har noe ønske om å hindre Norwegians ekspansjon og nå tar avgjørelsen til etterretning.

– Vår mulighet er påvirkning, den ligger før avgjørelsen ble tatt. Etter at vi ble dratt inn i saken har vi fremmet vårt syn og våre argumenter. Men når myndighetene i USA og EU har fattet denne avgjørelsen, så er ikke det noe vi kan eller vil anke, eller motarbeide på noe vis, sier Einan til NRK.

Et Boeing 737-800 med registreringsnummer LN-NGF fra Norwegian går inn for landing på Gardermoen.

Norwegian har ventet i tre år på tillatelsen fra USA.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger