Mandag denne uken innførte NSB sin
som gir togkundene rett på å få tilbake halve billettprisen hvis toget er 30 minutter forsinket eller mer.Det har vært knyttet mye usikkerhet til hvordan dette skal foregå i praksis, ikke minst har Pendlerforeningen vært bekymret.
Strekningssjef på Østfoldbanen Terje Andersen forteller at det ikke skal føre til mye ekstraarbeid for pendlerne.
– Det blir orientert over høytaler når toget er forsinket. Da skal det også gis informasjon om at man har rett på refusjon og hvordan man da skal forholde seg, forklarer Andersen til NRK.
Fyll ut skjema og få pengene tilbake
Togreisende som opplever at toget er 30 minutter forsinket eller mer, kan henvende seg hos Narvesen eller betjente stasjoner, og be om et refusjonsjema.
Kristian Klunderud på Narvesen ved Fredrikstad togstasjon har møtt mange frustrerte togpendlere de siste månedene.
LES:
– Det hender at folk blir frustrerte når togene er forsinket. Frustrasjonen går mest i at det ikke kommer noe tog, eller at det blir satt opp buss som igjen gjør at man kommer for sent på jobb, sier Klunderud til NRK.
Han håper nå at reisegarantien skal gjøre at folk føler de får utløp for frustrasjonen sin.
LES OGSÅ:
Håper ordningen blir lite brukt
Faste kundegrupper som for eksempel dagpendlere har fått tilsendt informasjon om de nye reglene, men kunder som reiser i ny og ned er ikke så godt kjent med ordningen enda.
Strekningssjef Andersen sier han håper at det ikke skal være nødvendig å bruke den nye reisegarantien så mye.
For aller helst vil jo også NSB at ordtaket om at det alltid går et tog skal komme til sin rett igjen.
– Jeg håper ordningen etter hvert skal bli godt kjent, men jeg håper den blir lite brukt for vi skal få togene våre til å gå i rute, sier Terje Andersen til NRK.