Hopp til innhold

10.000 togkunder berørt av sambandsfeil

Samtlige tog stod stille i tre timer i går. Nå venter NSB på erstatningskravene fra kundene.

Togstans - passasjerer ser mot NSB-merke

10.000 kunder ble i går rammet da togsambandet i Norge brøt sammen.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Alle tog i hele Norge stod stille i nærmere tre timer da telefonsystemet GSM-R gikk ned i går kveld.

Det var en strømforsyning i en viktig datamaskin ved en av Jernbaneverkets sentraler i Trondheim som sluttet å virke.

Dermed gikk telefon- og nødsambandet ned, og alle tog måtte stå stille fordi toglederne ikke lenger hadde kontakt med togene ute på skinnene rundt om i landet.

10.000 rammet

Informasjonssjef i NSB Preben Colstrup forteller at de nå begynner å få oversikt over situasjonen.

– Vi regner med at 150 avganger ble berørt. Til sammen er det snakk om 10.000 passasjerer, forteller Colstrup til NRK.no.

NSB skal nå sette seg ned sammen med Jernbaneverket for å få full oversikt over konsekvensene av gårsdagens sambandskollaps.

Refunderer halve billettprisen

1. februar i år innførte NSB et nytt refusjonssystem for passasjerer som rammes av forsinkede tog. Refusjonsordningen trer inn etter 30 minutters forsinkelse på lokal og regiontogene, og etter 60 minutters forsinkelse på fjerntogene.

Siden tog-Norge stod stille i tre timer i går, kan altså samtlige av de 10.000 som ble berørt kreve å få halve billettprisen tilbake.

Colstrup kan foreløpig ikke gi noe overslag på hvor mye NSB må ut med.

– Det kan gå lang tid før vi har oversikten. Kunder med periodekort leverer inn kravet når perioden er over. Dessuten er det tre måneders klagefrist og fire ukers behandlingstid, sier Colstrup som tror de skal klare å overholde behandlingstiden i dette tilfellet.

40 millioner på spontane avvik

Togpassasjerer som rammes av forsinkelser og tekniske problemer har i tillegg krav på alternativ transport dersom dette er mulig.

– Det var det ikke i går da det skjedde så mye med så mange på en gang. Det er en umulig oppgave, med mindre man har busser stående på tomgang ved hver sville, sier Colstrup.

I fjor måtte NSB ut med 40 millioner kroner til spontane avvik og 200 millioner kroner til planlagte avvik i trafikken.

Satte opp ekstrabusser

Også flytoget ble berørt av gårsdagens problemer, men ved Oslo Lufthavn Gardermoen merket de lite til togstansen.

– Det gikk veldig bra.Det eneste vi merket var at det var en del kø på bussene som skulle inn til Oslo, forteller informasjonssjef ved OSL Jo Kobro til NRK.no.

Han forteller at kundene benyttet seg av drosje for å rekke flyavgangene og at Flytoget satte opp 12 ekstrabusser som erstatning for togavgangene.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger