Politikerne snakker om å få jernbanen på skinner igjen. De vil fikse signalanlegg, reparere kjøreledninger og bytte gamle sviller.
- Les:
- Les:
- Les:
For å finansiere arbeidet, må det penger til.
De pengene henter regjeringen blant annet ved å ta fra det statseigde selskapet Baneservice, som selv skal gjøre en del av jobben.
Vingeklippet
Staten tar halvparten av overskuddet fra Baneservice. Administrerende direktør Lars Skålnes mener det er for mye.
– Det er uheldig at vi her på en måte blir vingeklippet i et marked som øker, sier han til NRK.
Men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier hun holder seg til reglene.
– Jeg har forholdt meg til det som er statens utbyttepolitikk, sier hun.
– Viktig vedlikehold
Utbyttet gjør at Baneservice ikke vil kunne gjøre mer vedlikeholdsarbeid, selv om Klappa mener det er et viktig arbeid.
– Det er veldig viktig at det blir utført svært mye vedlikehold på jernbanen fremover, sier hun.
- Les:
Men politikken med å ta ut overskuddet vil få konsekvenser for Baneservice.
– Nå må nok vi og ikke minst styret se på strategien. For det er en vekststrategi det er lagt opp til, og slik det ser ut nå, så blir det ingen vekst, sier Skålnes.
– Baneservice har nok
Baneservice mener de burde få mulighet til å vokse slik at de kan gjøre mest mulig vedlikeholdsarbeid.
Det mener Kleppa at de har mulighet til med det utbyttet som er foreslått.
– Det rimer ikke med at de sier de må nedjustere ambisjonene i sin langsiktige strategi?
– Det regner jeg med er noe som Baneservice i tilfelle tar opp, svarer Kleppa.
Men Baneservice mener de har gitt uttrykk for det allerede.
– Jeg tror samferdselseministeren er kjent med våre synspunkter, sier Skålnes.
- Les:
- Les:
- Les: