Hopp til innhold

Regjeringen lover ekstra penger til jernbanen

Statsminister Jens Stoltenberg varsler i dag en ekstrabevilgning til jernbanen i revidert nasjonalbudsjett. Hvor stor bevilgningen blir på, vil verken han eller samferdselsministeren ut med.

Jens Stoltenberg
Foto: Larsen, Håkon Mosvold, Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lover i dag at Jernbaneverket (JBV) ekstra penger på revidert nasjonalbudsjett i mai.

For det første skal JBV å de millionene de trenger for å utføre vedlikehold i år.

JBV får i tillegg i oppdrag å utrede utbygging av jernbanenettet til flytogstandard i det såkalte InterCity-triangelet, det vil si Oslo-Lillehammer, Oslo-Skien og Oslo-Halden. Planen skal stå ferdig til 2013.

Ekstrabevilgningene kommer etter en marerittvinter for norsk jernbane, med stadige forsinkelser, avsporinger og forfallstegn.

– Vi ser at det er et behov for enda mer penger for å ruste opp norsk jernbane. Vi har allerede startet en betydelig opprustning og nesten doblet jernbanebevilgningene, men vi ser at det fortsatt er store mangler, sier Stoltenberg til NRK.

Les også: Jernbaneverket halverte vedlikeholdet
Les også: Jernbanens skrekkliste i 2010

Ingen konkret pengesum

Men verken Stoltenberg eller Kleppa vil si eksakt hvor mye penger JBV skal få.

– Beløpet skal vi få lov til å komme tilbake til, men det vil merkes, lover Kleppa.

– Det er fordi vi nå skal gå en runde med Jernbaneverket, for å se hvor mye de kan bruke, og hvilke tiltak som nå er mest nødvendige, sier hun.

JBV har tidligere signalisert at de trenger svært mye penger for å bedre vedlikeholdet på norsk jernbane. Kleppa innkalte jernbanedirektør Elisabeth Enger til et hastemøte om situasjonen i starten av april.

Enger sa da at «man må sette inn støtet på å bedre driftsstabiliteten og sørge for at det blir høyere punktlighet» på jernbanen. Hun mente løsningen var å øke vedlikeholdet og gjennomføre fornyelsen så raskt som overhodet mulig.

Samferdselsministeren sa til NRK at hun var åpen for tankene jernbanedirektøren kom med. Hun ville likevel ikke si noe om hvilke investeringer som må droppes for å kunne forsere vedlikeholdet.

For to dager siden ba SV partnerne i regjeringen om å sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen. I tillegg vil partiet øke toginvesteringene.

Les også: – Jernbanen må droppe investeringer

Flytogstandard

I tillegg til økt vedlikehold, skal JBV altså utrede planer for utbygging av jernbanen til flytogstandard i InterCity-triangelet.

Utredningen skal stå ferdig før Stortingets behandling av den nye nasjonale transportplanen i 2013.

– Vi har nå sett hvor sårbare vi er i forhold til fly. Desto viktigere er det da å få Gardermobane-standard på flere baner. InterCity-triangelet er avgjørende viktig for svært mange i de mest befolkede områdene våre, mener Kleppa.

Les også: Jernbaneverket mangler tiltaksliste

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger