Det er økonomisk krise i Flyr etter at flyselskapet ikke fikk i land en ny avtale om finansiering. Dermed er det helt uvisst hva som skjer med selskapet.
Mandagens flyginger til Malaga, Alicante og Las Palmas gikk som normalt. Flyr har ingen flyginger tirsdag. Hva som skjer videre er ikke avklart.
Charterselskapet Ving opplyser til TV 2 at deres kunder ikke vil bli rammet av problemene i Flyr. Tidligere denne måneden ble det klart at Flyr skal frakte Vings kunder til Mallorca, Kreta og Tenerife.
Selskapet skriver at de vil komme med oppdatert informasjon så snart som mulig. De ber alle som har bestilt reiser om å følge med på oppdateringer direkte fra Flyr, eller på selskapets nettsider.
– Rett og slett ikke plass til dem
Professor i samfunnsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sier at det uavklart om Flyr vil klare seg i denne runden. Han tror imidlertid ikke at det er plass til et selskap som Flyr i dagens norske flymarked.
Professor i samfunnsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH)
Foto: Hallvard Lyssand– De startet i et marked der det allerede var veldig trangt. De håpet at det skulle bli mer plass. Det ble det ikke. I tillegg har Widerøe satset mer på utland enn før, så det har blitt mye trangere. Det hjelper ikke at forretningsmodellen er grei, eller at de gjør en god jobb. Det er rett og slett ikke plass til dem, sier Steen til NRK.
Tror krympet SAS kan gi rom til Flyr
Han mener imidlertid at det kan bli plass til Flyr i det norske markedet hvis SAS blir mindre.
– Flyr trenger er å være i live til rundt mars/april. Da vet de litt mer om hva som skjer med SAS og da kan det hende at det går bra, men de pengene som skal til for det, de må de få tak i, for de taper penger, og det er veldig uklart om de klarer det, sier Steen.
– Du mener at Flyr har en mulighet om de klarer å holde seg på vingene en stund til?
–Ja forutsetningen er at det SAS som kommer ut av rekonstruksjonen blir mindre enn det SAS vi ser i dag, sier NHH-professoren.
Flyr-aksjen fikk hard medfart da Oslo Børs åpnet mandag morgen. Aksjen raste ned over 70 prosent da handelen startet.
– Synd for den norske forbrukeren
Investor Jan Petter Sissener er største aksjonær i Flyr gjennom sitt fond Sissener Canopus. Han sier til Dagens Næringsliv at han fremdeles har tro på selskapet.
– Men tydeligvis er det ingen andre som har det. Jeg aksepterer det de sier nå, så får vi se hva styret greier å finne på. Vi har visst at selskapet var på pengejakt, og jeg hadde håpet og trodd at flere enn meg kunne regne dette hjem, sier han.
Investor Jan Petter Sissener er største aksjonær i Flyr gjennom sitt fond
Foto: Margret Helland / NRKSissener understreker overfor E24 at aksjeposten hans i Flyr kun utgjør en liten del av fondets portefølje, og at de ikke vil bruke så mye tid på Flyr.
– Men det er veldig synd for den norske forbrukeren, sier han.
- Les også:
Styreleder Erik Braathen på Oslo lufthavn før avgang med Flyr sin første flyging til Tromsø sommeren 2021.
Foto: Torstein Bøe / NTBFly vurderer alternativer
I november i fjor gikk Flyr inn for en redningsplan som skulle sikre selskapet 700 millioner kroner i friske midler. Denne forutsatte en kurs per aksje på minimum ett øre, men aksjekursen har over tid ligget under det som var nødvendig for å kunne gjennomføre planen, skriver NTB.
Selskapet har siden før jul derfor jobbet med en alternativ finansieringsplan.
– Dessverre har ikke Flyr lyktes med den alternative finansieringsplanen og befinner seg nå i en situasjon der styret må vurdere om det finnes alternativer for videre drift, sier styreleder Erik Braathen i Flyr i pressemeldingen.
Stor etterspørsel
Styreleder Erik Braathen i Flyr sier at selskapet den siste tiden opplevd stor etterspørsel etter charteroppdrag og utleie av fly og mannskap til andre. Årsaken er mangel på fly globalt.
– Før jul hadde vi fremforhandlet en avtale med et europeisk flyselskap tilsvarende seks fly i produksjon i perioden mars til oktober forutsatt at vi hadde en alternativ finansieringsplan på plass. Selskapet og de finansielle rådgiverne forventet at denne avtalen ville resultere i at man lyktes med den alternative finansieringsplanen, sier Braathen.