Hopp til innhold

Dette har du krav på når flyselskapet går konkurs

Har du bestilt en reise med Flyr, som tirsdag begjærte seg konkurs, er pengene sikret om du har betalt med kort.

Thomas Iversen Forbrukerrådet

FORKLARER: Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Det er leit for alle involverte, og det viktigste for passasjerene nå er å sjekke alternativ transport hvis de fortsatt må reise, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Flyr informerte tirsdag kveld at selskapet ikke lyktes med å finne en ny finansieringsplan, og at styret derfor begjærer selskapet konkurs.

Alle Flyrs flygninger er nå innstilt og billettsalget stanset.

Hvis en reise blir innstilt, så har du krav på refusjon, men når et selskap er konkurs, så er det vanskeligere å få penger fra flyselskapet fordi det ikke er noen penger igjen.

Men for Flyr sine kunder så har de betalt med et enten et debet- eller kredittkort, og da er det kortutsteder som er ansvarlig. Da får de tilbake pengene, sier Iversen.

Dersom du har betalt kontant, er pengene trolig tapt.

Du vil ha et krav mot selskapet, men du vil stille bakerst i køen av kreditorer.

– Sjansen for å få det i et konkursbo er relativt lav. Konkursen innebærer lite penger i kassa.

Må rette et krav

Dersom du har bestilt reisen med kort, får du altså pengene tilbake fra kortutsteder.

– Som forbruker må du da rette et krav til Flyr, og deretter kravet til kortutsteder. Da får du pengene tilbake. Hos noen går det fort, hos andre tar det lengre tid, sier Iversen.

Han sier også debetkort fra Visa og Mastercard gir rett på refusjon dersom tjenesteyteren ikke refunderer, blant annet som følge av konkurs. (Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådets sider)

I en pressemelding tirsdag kveld skriver Flyr: «Vi oppfordrer alle som har bestilt billett hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon, sier administrerende direktør Brede Huser.»

Stor pågang på forsikringselskaper

Da det ble klart at den finansielle redningsplanen til Flyr gikk i vasken mandag, begynte kunder å ringe forsikringsselskapene for å høre om de kunne få igjen penger på reiseforsikringene sine.

Tirsdag kveld ringte enda flere forsikringskunder i håp om å få tilbake pengene de har lagt ut på Flyr-billetter.

– Det korte og kjedelige svaret er dessverre nei, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i If Europeiske Reiseforsikring.

Ingen reiseforsikringer dekker konkurs. Hadde de gjort det, ville forsikringspremien ha vært en helt annen enn vi har i dag.

If forsikring og Europeiske Reiseforsikring har satt på ekstra bemanning for å svare kundene sine.

– Vi bemanner opp etter hvor stort trykk det er fra kundene. Men vi kan dessverre ikke hjelpe, ut over å si at de bør sjekke om reisen er betalt med kredittkort, sier Handeland.

De fleste forsikringsselskapene dekker IKKE krav som skyldes konkurs.

– Generelt er det slik at reiseforsikring ikke dekker tap som følge av konkurs, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Europeiske Reiseforsikring har samme råd som Forbrukerrådet.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto det at pengene kunne være tapt om man betalte med Vipps. Det stemmer ikke. Hvis man bruker Vipps når man handler med virksomheter, går det via kortene dine, og du er derfor beskyttet på akkurat samme måte som når du tar det direkte via Visa/Mastercard.

AKTUELT NÅ