Hopp til innhold

SAS: For mange fly og for billige billetter i Norge

Sjefen for SAS Norge mener det er for mange flyseter og for billig å fly i Norge. Enten må markedet bli større eller så kapasiteten ned, sier Kjetil Håbjørg. Flyselskapet tror ikke på overskudd neste år heller.

SAS-fly

TAP: SAS går på nytt kjempetap for tredje år på rad. Men ledelsen tror selskapet kommer seg ut av krisen selv om det blir underskudd også neste år.

Foto: Tore Ellingseter

SAS sier at kundene er på vei tilbake og at trafikken er på 90 prosent av før-pandeminivåer til sommeren. Men Norge-sjefen er bekymret for det norske markedet.

– Det er overkapasitet på norsk innenriks, og det presser prisene ned. Flyseter i Norge blir solgt for billig, sier Kjetil Håbjørg.

Kjetil Håbjørg - SAS

HØY GJELD: – Det er overkapasitet i det norske flymarkedet, sier Norges-sjefen i SAS Kjetil Håbjørg.

Foto: William Jobling / NRK

Flybransjen er tøff

Konsernsjefen i SAS Anko van der Werff stemmer i:

La oss kalle en spade en spade. Det er overkapasitet på norsk innenriks. Mange har prøvd å starte og ta en posisjon i det norske markedet, men mislyktes. Dette er en tøff bransje og ikke lett å lykkes i over lang tid.

Vi har vært her i 76 år og skal fortsette i 76 til, og Norge skal forbli vårt største marked, sier van der Werff.

SAS-konsernsjef Anko van der Werff

TØFF BRANSJE: SAS´ konsernsjef Anko van der Werff sier flybransjen er tøff, ikke minst i det norske markedet der mange har prøvd seg.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Den sist ankomne konkurrenten Flyr har redusert sitt norske ruteprogram til et minimum i vinter, og gjør en ny vurdering av innenriksrutene neste år.

SAS tapte 23 milliarder på tre år

SAS-tallene blir lagt fram i svensk valuta. I norske kroner tilsvarer tapene de tre siste årene overkant av 23 milliarder norske kroner.

SAS-konsernet legger på nytt fram blodrøde tall i dag med underskudd i siste kvartal på 1,2 milliarder svenske kroner.

Siste regnskapsår har selskapet tapt 8 milliarder svenske kroner. Først i 2024 skal SAS gå med overskudd, sier SAS-sjefen i Norge Kjetil Håbjørg.

SAS forsøker nå å reforhandle gjeld og leasingavtaler og er beskyttet mot konkurs i amerikansk rett. Ifølge van der Werff går prosessen som planlagt.

Alle refusjoner tilbakebetalt i desember

Streiken i sommer og en rekke innstillinger på grunn av mangel på piloter og kabinansatte, førte til et skred av passasjer-krav mot SAS.

I til sammen 120.000 saker har kunder krevd refusjoner, og det har vært tidkrevende å komme igjennom alt.

Tonje Sund

LOVER: Alle refusjoner etter streiken i sommer skal være utbetalt i løpet av desember, sier pressetalsperson i SAS Norge, Tonje Sund.

Foto: Privat

– Men i løpet av desember skal alt være på plass og folk skal få pengene tilbake, lover SAS´ pressetalsperson Tonje Sund.

SAS får bot på 100.000 kroner for å være for treige med refusjoner

AKTUELT NÅ