SAS sier at kundene er på vei tilbake og at trafikken er på 90 prosent av før-pandeminivåer til sommeren. Men Norge-sjefen er bekymret for det norske markedet.
– Det er overkapasitet på norsk innenriks, og det presser prisene ned. Flyseter i Norge blir solgt for billig, sier Kjetil Håbjørg.
Flybransjen er tøff
Konsernsjefen i SAS Anko van der Werff stemmer i:
La oss kalle en spade en spade. Det er overkapasitet på norsk innenriks. Mange har prøvd å starte og ta en posisjon i det norske markedet, men mislyktes. Dette er en tøff bransje og ikke lett å lykkes i over lang tid.
Vi har vært her i 76 år og skal fortsette i 76 til, og Norge skal forbli vårt største marked, sier van der Werff.
Den sist ankomne konkurrenten Flyr har redusert sitt norske ruteprogram til et minimum i vinter, og gjør en ny vurdering av innenriksrutene neste år.
SAS tapte 23 milliarder på tre år
SAS-tallene blir lagt fram i svensk valuta. I norske kroner tilsvarer tapene de tre siste årene overkant av 23 milliarder norske kroner.
SAS-konsernet legger på nytt fram blodrøde tall i dag med underskudd i siste kvartal på 1,2 milliarder svenske kroner.
Siste regnskapsår har selskapet tapt 8 milliarder svenske kroner. Først i 2024 skal SAS gå med overskudd, sier SAS-sjefen i Norge Kjetil Håbjørg.
SAS forsøker nå å reforhandle gjeld og leasingavtaler og er beskyttet mot konkurs i amerikansk rett. Ifølge van der Werff går prosessen som planlagt.
Alle refusjoner tilbakebetalt i desember
Streiken i sommer og en rekke innstillinger på grunn av mangel på piloter og kabinansatte, førte til et skred av passasjer-krav mot SAS.
I til sammen 120.000 saker har kunder krevd refusjoner, og det har vært tidkrevende å komme igjennom alt.
– Men i løpet av desember skal alt være på plass og folk skal få pengene tilbake, lover SAS´ pressetalsperson Tonje Sund.