Nå ber Elbilforeningen elbileierne installere hjemmeladestasjon for daglig bruk.
– Det er en god investering i sikkerhet og egen bolig. Beregn 10-15.000 ekstra for en ferdig installert hjemmeladestasjon når du kjøper elbilen, oppfordrer kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.
LES OGSÅ:
Syv av ti lader i kontakt
Ifølge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2015» hvor 7.780 elbileiere ble spurt om sine ladevaner, svarte syv av ti (69 prosent) at de ladet elbilen via en stikkontakt hjemme. Året før svarte 72 prosent det samme.
I samme tidsrom har andelen elbileiere med hjemmeladestasjon økt fra 12 til 20 prosent.
– Utviklingen går i riktig retning, men fortsatt bruker de fleste vanlig stikkontakt når de lader hjemme over natten. Grunnene kan være prisen for hjemmeladeutstyr, kunnskapsmangel og tidlig marked. Ofte må du gjøre litt research på egen hånd. Her har elbilselgerne et informasjonsansvar, understreker Haugneland.
LES OGSÅ:
– Uten sikkerhetsbelte
Daglig leder i installasjonsbedriften O. Løkken AS i Trondheim, Håvard Hjelde, har mange års erfaring som elektriker, automatiker og elektrisk tekniker.
– Å lade elbilen via en helt vanlig stikkontakt i ditt eget hjem, er som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Mange kvier seg for å la vaskemaskinen gå om natten, men å lade elbilen i timevis rett utenfor barnas soverom, er farligere, illustrerer Hjelde.
– Vil ta fyr
Likevel er det nettopp dette så å si alle gjør; lader elbilen hjemme om natten, noe som trekker mye og langvarig strøm, ofte inntil åtte timer, med stor varmegang.
– Hvis du drar støpselet ut av stikkontakten og sjekker varmegangen vil du ganske sikkert brenne deg på fingrene. Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden ta fyr, advarer Håvard Hjelde.
LES OGSÅ:
– Vil ikke skremme unødig
I 2009 rullet 3.000 elbiler på norske veier. I april i år ble elbil nummer 50.000 registrert i Norge. Elbilforeningen mener mange ikke er klar over risikoen ved enkel hjemmelading.
– Vi vil ikke skremme unødig heller, men du skal vite hva du gjør. En elbil er ikke mer brannfarlig enn bensin- og dieselbiler så lenge den lades på godkjent utstyr. Få gjerne en elektriker til å sjekke elanlegget. Det er alltid en viss fare for varmgang og i verste fall brann, sier kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.
LES OGSÅ:
NBF: – Ukjent for oss
Håvard Hjelde tror enkelte bilforhandlerne kan være redde for å bremse salget hvis kundene blir opplyst at de må skaffe seg ekstra ladeutstyr til tusenvis av kroner.
– På den måten kan elbiler fremstå som billigere enn det er, mener Hjelde.
Kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund sier problemstillingen med brannfare ved lading av elbil i stikkontakter i egen bolig, er ukjent. Bilimportørenes Landsforening var ikke tilgjengelig for kommentar.
NBF sier de ikke har grunn til å tro at bilforhandlerene ikke informerer kundene om riktig og brannsikker lading.
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, er overrasket over elbilforeningens utspill.
– Hvis faren for brann er så stor som man her påstår, er det i så fall for dårlig informasjon ut til brukerne. Vi ser jo hver dag at folk lader elbilene via stikkontakter hjemme. Det er forståelig at de gjør dette hvis ingen har sagt noe annet, påpeker Engebretsen.
LES OGSÅ: