Ving-navnet kan overleve konkursen

At morselskapet Thomas Cook er konkurs, betyr ikke nødvendigvis at det er over og ut for merkevaren Ving. En ny eier kan la navnet bestå.

Solsenger og parasoller på en strand

ÅPENT: Selv om morselskapet er konkurs, kan det være at også framtidas solhungrige turister kan reise med Ving.

Foto: Viktor Wedell / Ving Norge

At morselskapet Thomas Cook er konkurs, betyr ikke at datterselskapet Ving er det samme. Det understreker Ving Norge AS selv i en pressemelding i morges.

Ole Kirchert Christensen, redaktør for det danske bransjenettstedet Check-in, forklarer også at Ving ikke er konkurs.

– Inntil videre kjører datterselskapene videre. De er ikke automatisk konkurs bare fordi Thomas Cook har begjært seg konkurs. Men i og med at det ikke er flykapasitet til rådighet, har Ving og det danske reisebyrået Spies besluttet å stanse salget av reiser, og de henter reisende hjem fra utlandet, sier Christensen til NRK.

Spørsmålet er hva som skjer videre.

Når verdens eldste turoperatør Thomas Cook går konkurs, er det nemlig en omfattende ryddejobb som skal gjøres før framtiden til norske Ving blir avklart.

  • Eiendeler skal selges
  • Kreditorer skal ha betalt
  • Tap skal fordeles
En flyplassansatt aviser halen på et av flyene til selskapet Thomas Cook

RYDDEJOBB: Flyene til reisegiganten Thomas Cook vil etter alle solemerker bli solgt – og få nye logoer.

Foto: Daniel Roland / AFP

En del av ryddejobben blir på sett og vis et «gigantisk garasjesalg» der Thomas Cook-gruppen blir stykket opp og solgt. Flyselskap, hotellkjeder og reisebyråer, helt eller delvis, går under hammeren.

Det snakkes allerede om at tyske Lufthansa kan være interessert i langdistansedelen til Thomas Cook. Det britiske lavprisselskapet EasyJet lanseres som kandidat til å overta deler av kortdistansedelen.

Også den nord-Europeiske delen av Thomas Cook kommer nå i spill. Det er her Ving kommer inn.

Tjener penger

En attraktiv del av Thomas Cook-gruppen er nemlig Thomas Cook Northern Europe, som Ving Norge er en del av. I motsetning til morselskapet, går nemlig Thomas Cook Northern Europe med overskudd. Det er det flere i bransjen som har fått med seg.

Allerede i mai viste oppkjøpsfondet Triton interesse for å kjøpe den nordiske delen av Thomas Cook.

Ole Kirchert Christensen beskriver den nordiske delen av Thomas Cook som «selve kronjuvelen» og tror den kan overleve.

– Jeg tror Ving, Spies og Tjæreborg er en meget sunn del av Thomas Cook-gruppen. Det er selve kronjuvelen i Thomas Cook, og jeg tror helt klart det er en mulighet til å selge den nordiske delen, så det kan komme penger inn til boet, sier han.

Hvem tror du kan være interessert i å kjøpe Ving?

– Den umiddelbare muligheten er nok Triton. Triton kontrollerer fra før det store europeiske reiseselskapet Sunweb, som allerede har gått inn i Danmark med 100.000 gjester årlig.

Om interessen fra Triton fortsatt er der, gjenstår å se.

Muligheten til å få kjøpt en del av Thomas Cook er neppe blitt dårligere nå som redningsforsøkene for hele gruppen har strandet.

– Komplisert konkurs

Christensen tror det kommer en snarlig løsning, men beskriver Thomas Cook-konkursen som komplisert.

– Det kommer til å komme en meget rask løsning, fordi det dreier seg om mange mennesker som skal på reise den nærmeste tiden. Jeg har merket meg at Ving, Spies og Tjæreborg har sagt at de har avlyst samtlige flyvninger i dag, og at de henter folk hjem, men det er ingen som vet hva som skjer i morgen eller på onsdag. Det er også et tegn på at det er en meget komplisert konkurs.

Hva er det som gjør den så komplisert?

– Det er mange investorer og kreditorer som har ulike interesser, og det er så mange selskapet i konsernet. Man kan ikke bare sende gjester av gårde fra Norge hvis hotellet på feriedestinasjonen, eller bussen som skal hente passasjerene på flyplassen, eies av noen av de konkursrammede selskapene, sier Christensen.

Thomas Cook Northern Europe består blant annet av:

  • Ving (Sverige)
  • Globetrotter (Sverige)
  • Ving Norge
  • Spies (Danmark)
  • Tjæreborg (Finland)
  • Thomas Cook Airlines Scandinavia

Disse delene kan bli solgt samlet eller hver for seg. Om en ny eier ønsker å beholde merkenavnene eller ikke, avhenger av hva den nye eieren vurderer som mest lønnsomt.

Men det er altså for tidlig å si om det er over og ut for merkevaren Ving.

SISTE NYTT

Siste meldinger