Hopp til innhold

Fremskynder nye kystvaktskip – lar kun norske verft bygge

BERGEN/OSLO/ULSTEINVIK: Som en håndsrekning til norsk verftsindustri i krise fremskynder regjeringen byggingen av tre kystvaktskip. Samtidig slår de fast at de skal bygges av norske bedrifter.

Erna Solberg, Ine Søreide Eriksen og Siv Jensen på på Kystvaktskipet KV Andenes

BUDSJETTLEKKASJE: Erna Solberg, Ine Søreide Eriksen og Siv Jensen kom med en budsjettlekkasje da de besøkte Kystvaktskipet KV Andenes i Bergen torsdag.

Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix

– Dette skal gå til norske verft, fordi vi trenger den maritime kompetansen på skip til marinen i Norge også, sier statsminister Erna Solberg (H).

Flankert av finansminister Siv Jensen (Frp) og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) møter hun NRK på dekk på kystvaktskipet KV «Andenes».

Fra langtidsplanen for forsvaret er det allerede kjent at regjeringen vil erstatte «Andenes» og de to andre skipene i Nordkappklassen i 2020.

I budsjettet for 2017 varsler regjeringen at de fremskynder planene to år, til 2018.

Kontraktene er på om lag seks milliarder til sammen, rundt to milliarder per skip.

KV Andenes

GAMMEL: KV Andenes er rundt 30 år gammel, og skal nå byttes ut. – Hun er en moden dame, sier forsvarsministeren.

Foto: Petter Brenni Gulbrandsen/Forsvaret

Regjeringen har også bestemt at kun norske bedrifter skal få lov til å komme med tilbud. Selv om Norge gjennom EØS-regelverket i utgangspunktet plikter å la internasjonale selskaper delta i konkurransen, mener regjeringen at det finnes unntak for anskaffelser som er avgjørende for nasjonal sikkerhet.

– Vi vil jo måtte benytte norske verft til dette rett og slett av sikkerhetsmessige årsaker, sier Siv Jensen.

Slunkne ordrebøker

Dette er noe både fagforeninger og bransjen har argumentert for lenge, og kommunikasjonssjefen i Kleven verft mener grepet kommer godt med for en maritim næring som sliter.

Ellen Kvalsund, Kleven Verft

GLEDE: På Kleven verft i Ulsteinvik er de glade for at regjeringen har bestemt at kystvaktskipene skal bygges på norske verft.

Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

– Vi er i en situasjon der mange verft snart går tomme i ordrebøkene, så det er veldig viktig at vi får fylt dem opp fort. Dette vil være en veldig stor og veldig viktig ordre for det verftet som får det, sier Ellen Kvalsund til NRK.

– Er dette nok til å hjelpe næringen ut av en vanskelig situasjon?

– Nei, én enkelt kontrakt er ikke nok. Men det er et godt bidrag, og et veldig viktig politisk signal, at regjeringen går inn for at ting som staten står bak, skal bygges i Norge. Bransjen har lenge jobbet for at myndighetene skal benytte seg av de mulighetene som allerede ligger i regelverket.

Tre like skip

Regjeringen vil at de tre skipene skal anskaffes under ett og samme prosjekt. Dermed kan de bygge tre like fartøy, noe som gjør det lettere for mannskapene å øve.

De nye skipene skal være helikopterbærende, og skal kunne bryte is. I dag er kun ett av Kystvaktens skip godkjent for det.

– Disse skipene betyr utrolig mye. Kystvakten passer på våre havområder hver dag, året rundt, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

AKTUELT NÅ