Hopp til innhold

Avinor-styreleder: – Sånn kan vi ikke ha det

Styrelederen i Avinor sier det er på tide at flygelederne og konsernledelsen begraver stridsøksen for å møte større utfordringer som er i vente.

Konsernsjef Ola Mørkved Rinnan

– PARTENE MÅ BLI KONSTRUKTIVE: Styrelederen i Avinor, Ola Mørkved Rinnan, forventer at flygelederne og konsernledelsen evner å ordne opp i kranglen seg i mellom.

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

Norsk Flygelederforbund var denne uka i harnisk etter at konsernsjef Dag Falk-Petersen langt på vei la skylden for sommerens flykaos på sine egne flygeledere ved kontrollsentralen på Røyken og på Gardermoen.

Begrunnelsen var en påstått ukultur blant enkelte ansatte når det gjaldt manglende vilje til å arbeide overtid, noe konsernsjefen mente kunne henge sammen med en omkamp om lønnsvilkårene.

Oppvaskmøte

Flygelederne avviste påstanden kontant, og svarte at de både var skuffet og sjokkerte.

Deretter kvitterte de med å sende et brev til konsernledelsen og styret hvor de skriver at de har fått «en svært svekket tillit» til Avinor-ledelsen etter utspillet.

– Mange ansatte er helt klart opprørte og føler seg stigmatiserte av ledelsen, sier Robert Gjønnes, formann i Norsk Flygelederforening.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flygerledere

ARKIVBILDE: Flygelederne er nødvendig for å holde flytrafikken i gang. I sommer var det for få av dem på jobb.

Foto: Avinor / NTB scanpix

– Må leve med litt støy

Styreleder i Avinor, Ola Mørkved Rinnan sier til til NRK, at han ikke er overrasket over bråket.

– Det at det blir en opphetet debatt etter en mangelfull trafikkavikling i sommer, er ikke overraskende, sier Rinnan.

Han mener en bedrift må «leve med at det er noe støy», og at han som styreleder ville være mer bekymret dersom det ikke var noen debatt etter den utfordrende sommeren for flytrafikken, som både rammet flyselskaper og passasjerer.

– Men vi kan ikke leve med en slik situasjon. Jeg regner med at partene evner å ordne opp i saken selv. Debatten er nødt til å bli mer konstruktiv til slutt, tror Rinnan.

Rinnan ønsker ikke at styret skal blande seg inn i konflikten. Han er mer opptatt av at partene skal legge bråket bak seg, og heller fokusere på hvordan de kan forhindre en ny situasjon med store forsinkelser i flytrafikken.

– De burde skrive litt mindre, akseptere at det har vært en vanskelig sommer, og at de har ulikt syn på hva som skjedde. Isteden bør de sikre at det ikke skjer igjen, og heller fokusere på de virkelige utfordringene som kommer med europeisk konkurranse, sier styrelederen.

– Ikke så lett å legge bak seg

Professor i arbeids- og lederpsykologi, William Brochs-Haukedal, ved Norges Handelshøyskole er derimot ikke like overbevist om at partene bare vil vende det andre kinnet til.

William Brochs-Haukedal

Professor i arbeids- og lederpsykologi, William Brochs-Haukedal, ved Norges Handelshøyskole er derimot ikke like overbevist om at partene bare vil vende det andre kinnet til.

Foto: NHH

– Etter min mening er det ikke klokt å ta ut frustrasjon ved å skrive et notat på intranettet slik konsernlederen gjorde. Men saken viser jo også hvor maktesløse ledere kan være, forklarer Brochs-Haukedal.

Han sier flygelederne har veldig sterke forhandlingskort på hånda fordi det er få som kan gjøre jobben de utfører, samtidig som det er et stort behov for dem.

– De har fullstendig monopol, og bruker den innflytelsen, sier professoren.

Brochs-Haukedal frykter måten dette det gjort på kun setter i gang en diskusjon med påstand mot påstand, som det aldri kommer noe konstruktivt ut av.

– Det er en veldig komplisert sak. Det er kryssende interesser, og begge parter bruker den innflytelsen de har, men hva er løsningen, spør professoren retorisk.

AKTUELT NÅ