Hopp til innhold

– Vi har slett ikke vært fornøyd

Med en ny, travel helg rett rundt hjørnet, er flyselskapene bekymret for om flytrafikken går som normalt. De er ikke fornøyd med jobben Avinor har gjort, og et møte i dag gjorde ingenting for å berolige dem.

Anne-Sissel Skånvik og Dag Falk-Petersen

Etter dagens møte mellom Avinor og flyselskapene var ikke Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian veldig fornøyd med hva Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen (v. bak) hadde å si.

Foto: Pedja Kalajdzic / NRK

Avinor hadde i dag møte med flyselskapene om flygeledersituasjonen som denne uken har ført til stengte flyplasser og store forsinkelser.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor forteller at det dreide seg om et orienteringsmøte hvor man gikk gjennom bemanningssituasjonen, spesielt på Røyken og på Gardermoen tårn. Tema var hvilke utfordringer man har, hvilke dager er verst stilt og hvilke konsekvenser det kan få.

– Skuffende at man ikke har flere konkrete tiltak

Etter møtet var ikke kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, veldig beroliget.

– Vi har fått signaler om at Avinor trenger mer tid på å komme opp med løsninger, men vi har ikke god tid på oss. Vi står overfor en ny stor luftfartshelg, så det er litt skuffende at man ikke har flere konkrete tiltak enn det vi har fått presentert under møtet, sier hun.

Hun frykter at hvis man ikke har tilstrekkelig folk til å avvikle lufttrafikken, så kan det igjen føre til forsinkelser og dårlig opplevelse for dem som skal ut og reise i helgen. Det skulle hun gjerne vært foruten.

– Det burde ikke kommet som en overraskelse at juli er en travel måned. Hvor mye trafikk vi kom til å få i juli visste man jo allerede i fjor høst. Vi syns dette skulle vært bedre planlagt, sier hun og legger til:

– Vi har slett ikke vært fornøyd, noe vi har signalisert under møtet nå. Vi forventer at de har konkrete tiltak som skal avhjelpe situasjonen snart.

– Trist at vi ikke leverer bedre

Heller ikke Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart, var overdrevet optimist som følge av informasjonen som kom frem under møtet.

– Jeg føler meg ikke trygg på at trafikken går som normalt i helgen, og det er lite tilfredsstillende. Jeg håper det i løpet av noen dager vil fungere bedre enn den siste uken, så får vi se om det er godt nok, sier han.

Torbjørn Lothe

Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener ordningen med at Avinor har monopol på flykontroll er sårbart.

Foto: NRK

Konsernsjef Falk-Petersen forteller at det har vært betydelig større lufttrafikk i juli enn de forventet. Han forstår frustrasjonen til flyselskapene.

– Vi begynte diskusjonen nylig, og de blir ikke fornøyd før de har sett de konkrete løsningene på plass. Det skjønner jeg godt. Dette er en travel tid for flyselskapene med mange passasjerer som skal ut i verden. Ingen er fornøyd med dette, sier han.

– Det er trist at vi ikke klarer å levere bedre. Norge har jo blitt et av verdens beste luftfartssystem og flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe sammen med Avinor er i verdensklasse. At vi har havnet der vi er nå, er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt, forteller Falk-Petersen.

Avinor er nå i dialog med flygelederne om hvilke muligheter man har videre, men de har ikke kommet til enighet om hvilke metoder man skal bruke. Man går gjennom vaktlistene for å bemanne der det er mangler folk.

– Vi gjør det som står i vår makt, så vil tiden vise om det er nok. Jeg kan love at vi står på alt vi kan. Noe forsinkelse må man kanskje påregne, men alle kommer nok frem dit de skal, sier konsernsjefen.

Vil ha konkurranse

Som følge av mangelen på denne travle måneden, har Avinor blitt beskyldt for å utdanne for få flygeledere. De har monopol på flykontroll, en ordning både Lothe og Skånvik mener man bør gjøre noe med.

– Avinor har monopol på denne tjenesten. Det er et veldig sårbart system, så det må ryddes opp. På lengre sikt kan man konkurranseutsette tårnene og få inn utenlandske flygeledere, sier Lothe.

– Jeg har tro på konkurranse. Det er et middel som vi i Norwegian vet fungerer. Det er det som har fått flyprisene radikalt ned i Norge, og det er det vi vet kunne vært et virkemiddel her, sier Skånvik.

Falk-Petersen på sin side forteller at de har maksimalt trykk på utdannelse av flygeledere. Han er ikke i tvil om at monopolet bør forbli hos Avinor.

Dag Falk-Petersen

Dag Falk-Petersen sier at hans mål er å utdanne flygeledere innefor Avinor også i fremtiden.

Foto: NRK

– Mitt mål er å drive flysikring innenfor Avinor-systemet. Det er mitt klare og tydelige mål. Så får vi se da, hvis våre kunder eller eiere ikke er fornøyd, så kanskje de har en annen oppfatning. Mitt mål er i alle fall å drive det internt, sier han.

Stengte flyplasser

For få flygeledere har ført til store forsinkelser på Østlandets flyplasser denne uken.

Moss lufthavn Rygge og Torp flyplass i Vestfold ble stengt fra klokken 22.30 mandag kveld frem til 06.30 tirsdag morgen. Både Ryanair og Norwegian måtte kansellere flyvninger som følge av flygeledermangel.

– Vi har ingen planer om å stenge flere flyplasser slik vi ser det nå, sier Falk-Petersen i dag.

Også Gardermoen ble rammet. Natt til tirsdag var hovedflyplassen vekselvis stengt og åpen med redusert kapasitet, fordi man ikke klarte å få vaktplanen til flygelederne til å gå opp i feriemåneden.

Også tirsdag slet Avinor med å få kabalen til å gå opp, noe de reisende med innkomne fly kunne merke.

AKTUELT NÅ