Etter at NRK omtalte bagasjekaoset ved europeiske flyplasser i forrige uke, har vi mottatt mange mailer fra frustrerte reisende.
Slik starter mailen fra Knut Møen, hydrolog i NVE, til NRK.
Møen og makkeren Harald Songe reiste til Ny-Ålesund på Svalbard for å drive vedlikehold og etablering av hydrologiske målepunkter.
– Det er målinger som bidrar til kunnskap om klimaendringer og smeltende permafrost i Arktis, forklarer Møen.
Men i Longyearbyen gikk de av flyet uten bagasjen, og dermed uten utstyret de trengte for å gjennomføre arbeidet.
– Det er ikke så lett å få oversendt bagasje til et sted hvor det går to fly i uka, sier Møen.
– Gikk i vasken
– En ukes tid før jeg reiste leste jeg en artikkel fra Schiphol som beskrev kaoset. Jeg tenkte at det ordner seg nok til når jeg skal reise.
Det sier Fredrik, som skulle fly fra Trondheim til Marseilles i Frankrike, via Amsterdam for to uker siden.
To kolli fulle med motorsykkelklær skulle med til Frankrike, hvor han og samboer Eirin skulle legge ut på en ukes MC-tur.
Eirin filmet kaoset på Schiphol da hun og samboer Fredrik reiste via Amsterdam i forrige uke.
Ikke nok med at flyet nedover ble et døgn forsinket, så forsvant også bagasjen et sted over Europa.
– Så den turen gikk i vasken, sier han til NRK.
Den første dagen i Frankrike ble brukt til å registrere savnet bagasje på flyplassen og til å handle klær og toalettsaker.
Den planlagte MC-turen ble såpass amputert, at paret bestemte seg for å droppe den og forsøke å «redde resten av ferien».
– En stund til vi skal reise med fly igjen
Hjemreisen ble også preget av forsinkelser og flytrøbbel som endte i en overnatting på flyplassen i Amsterdam.
– Kort oppsummert av det som skulle være en ukes ferietur, så brukte jeg fem dager på en reise som egentlig skulle ta to, jeg mistet bagasjen, og måtte bruke en dag på administrering, forteller Fredrik.
– Nå blir det nok en stund til vi skal reise med fly igjen, sier paret.
– Ikke send bagasje nå
Anbefalingen fra norske forsikringsselskap er helt klart å droppe innsjekket bagasje nå.
Hittil i sommer opplever de en enorm vekst i antall saker som omhandler tapt eller forsinket bagasje.
I If har det økt over 110 prosent fra mai til juni, og de opplyser at det også er mange flere saker nå enn i siste normalår, som var i 2019.
– Når vi ser på utviklingen i antall henvendelser, så er vi tydelig på at i sommer bør du reise kun med håndbagasje. Ikke send bagasje nå, sier kommunikasjonssjef i Tryg forsikring, Ole Irgens.
Norwegian: Sjeldent plass til alles trillekofferter
Norwegian innførte nylig et ekstra gebyr for å ha med håndbagasje på deres flyvninger.
Du kan velge å betale noe ekstra i tillegg til en lavprisbillett, eller kjøpe en i en dyrere billettklasse. Samtidig kan håndbagasjen være noe større, og innsjekket bagasje kan nå være noen kilo tyngre, sammenlignet med tidligere.
Pressekontakt i Norwegian, Silje Glorvigen, sier til NRK at dersom flyet er fullbooket, er det sjeldent plass til alles trillekofferter i bagasjehyllene.
Alle er imidlertid velkomne til å ta med seg en liten bag eller veske som får plass under setet.
– Vi oppfordrer alle våre passasjerer til å være nøye med å sjekke hvilken billettype de har kjøpt, og undersøke hva som er inkludert i deres billett. Hvis kunden har glemt å legge til ekstra bagasje, kan de enkelt kjøpe dette via våre hjemmesider i forkant av reisen, sier Glorvigen.
Hun legger til at de også råder passasjerene til å oppbevare viktige medisiner og verdisaker i håndbagasjen.
SAS: – Det er kapasitet i kabinen
I SAS sier pressekontakt Tonje Sund at flyene deres har kapasitet til kabinbagasje, så lenge alle passer på at bagasjen oppfyller størrelseskravene.
– Dette er en generell reiseanbefaling som er gjeldende nå over hele Europa, på grunn av svært høyt trykk på flyplassene og bagasjeanleggene. Reis lett, om du kan!
– Vesentlig mer kritisk
Å ha med bare håndbagasje, er ikke aktuelt for alle på reise, heller ikke for forskerteamet på Svalbard.
– For «tekniske» turer som vår er det vesentlig mer kritisk når bagasje blir borte – og en ikke får noe svar på når den kan dukke opp, sier Knut Møen til NRK.
Uker og måneder med planlagt arbeid kan fort få seg et «skudd for baugen».
– Så også i dette tilfellet.
Andre forskningsmiljø på stedet måtte trå til og låne bort klær og verktøy til enkelte av oppgavene, men de to understreker at det blir mer arbeid på neste tur, som blir først til høsten.
– Min bagasje dukket opp i Longyearbyen etter to dager, men det hjalp meg lite for der var ikke jeg. Haralds bagasje fikk vi fatt i på avreisedagen en uke etter ankomst. Den hentet vi ut samtidig som vi skulle fly tilbake til fastlandet.