Ap har kjøpt «vikarbyrådirektivet»

Skriver du «vikarbyrådirektivet» i søkefeltet til Google får du 287 000 treff. Arbeiderpartiet har betalt for at du skal få deres mening først. Det er ikke første gang.

Ap og vikarbyrådirektivet
Foto: Printscreen fra Googles hjemmeside

Hvor langt nedover siden skroller du når du har søkt etter informasjon på Google? Hele første siden?

Halve?

Skal du påvirke folk som søker informasjon om et emne på nettet må du sørge for å ligge langt fremme blant søkerresultatene. Det har Arbeiderpartiet forstått.

Og de bruker det.

Ap «eier» vikarbyrådirektivet

Anette Trettebergstuen

Anette Trettebergstuen (Ap).

Foto: Stortinget

Partiet har nemlig lagt penger på bordet for å sørge for at Arbeiderpartiets syn på direktivet alltid ligger som første lenke når du søker etter informasjon om direktivet på Google.

Dermed har de øket sjansen for at du leser deres syn før du leser hva motstanderne hos Landsorganisasjonen (LO) eller regjeringspartnerne SV og Sp mener.

Klikker du på lenken kommer du rett inn på Arbeiderpartiets egen side om direktivet publisert 25. januar i år.

På siden står det blant annet at:

«I denne saken har regjeringen fulgt opp LOs høringsuttalelse fra 2010. Etter Fellesforbundets landsmøte i oktober 2011 har mange forbund signalisert at de ønsker å ta i bruk reservasjonsretten».

Det du ikke får vite på Aps informasjonsside, er at et samlet LO nå har sagt at de er mot direktivet.

Det står heller ikke hvorfor LO er mot eller at lokale LO-topper har forsøkt å true Aps stortingsrepresentanter til å stemme mot direktivet når saken skal opp i Stortinget.

Det mener Anette Trettebergstuen (Ap) er uproblematisk.

– Her får du vårt syn på direktivet, og vi gjør det fordi det er viktig å få ut informasjon om saker som er mye debattert.

– Men er det smart?

– Det gir i hvert fall folk mulighet til å lese hva vi mener. Vi legger inn denne type annonser også på andre områder vi synes er viktige. For eksempel sosial dumping og klima, sier Trettebergstuen.

Google solgte inn ideen

Søkermotorfirmaet sier det var de som oppsøkte det største regjeringspartiet for å få til en avtale om salg av ord som er en stor del av den offentlige meningsutvekslingen.

Og det de sa falt i god jord. Så god jord at samarbeidet har vart i fem år allerede.

– Akkurat når det gjelder dette ordet «vikarbyrådirektivet» som ble sånn i vinden for 48 timer siden, så er Ap de eneste som kjøpt det ordet, sier Jan Grønbech, landsjef i Google Norge.

Kapringen av toppen på Googles søk på vikarbyrådirektivet har fått Peggy Brønn til å heve øyebrynene.

– Smart, men vil vi ha det slik?

Hun er professor ved institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI, og hun anerkjenner det kommunikasjonsfaglige håndverket bak beslutningen om kjøp av annonseplass.

– De ordinære søkeresultatene domineres av LO, LO og LO, så det er klart dette er både viktig og smart. Har du et budskap så må du servere det rett i fjeset på folk, men med den kampen om plass det er rundt dette begrepet, så må de betale for å bli synlige, sier Brønn.

Hun sier man kan sette spørsmålstegn ved at landets største politiske parti føler at de må betale for å få ut budskapet sitt, men at dette også kan være eneste måten å få ut budskapet slik man ønsker.

– Spørsmålet er om det er slik vi vil ha det i Norge, sier Brønn.

SISTE NYTT

Siste meldinger