Hopp til innhold

Advarer mot Facebook-donasjoner

Blir du bedt om å dele et bilde på Facebook for å hjelpe et pleietrengende barn? Da er sannsynligheten stor for at du heller støtter et spamfirma.

Facebook-svindel

Denne siden lover 5 cents for hver person som deler (trykker Share). Nesten 27.000 Facebook-brukere har gjort det. Dagen etter at NRK.no tipset Facebook om siden er den fjernet.

Foto: Skjermdump: Facebook

«Denne gutten kjemper for livet, og familien har ikke penger til å betale for behandlingen. Facebook vil donere 5 cents for hver gang du deler dette bildet.»

Nesten 27.000 personer har gjort dette, selv om brukeren har det mistenkelige navnet Team Power Swag, og står bak et nærmest uendelig antall oppfordringer til å like, dele og kommentere alt fra Jesus til pizza.

– Dette er et kjent fenomen. Etter at Facebook er blitt en viktig markedskanal for mange så er det blitt mer av dette, kommenterer seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Norsk senter for informasjonssikring (Norsis).

En kvinne utsatt for vold, et barn som trenger behandling eller et dyr som lider. Ofte er det vanskelig å ignorere.

Les også: Liker du disse, er du trolig blitt lurt

Selger Facebook-siden videre

– De som ligger bak dette vil trolig samle så mange likes som mulig for senere å selge siden til et selskap som kan sende ut spam til de som liker, sier Simon Sundén, medeier i sikkerhetsselskapet Lissly, til Metro.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selger Facebook-side

En bruker tilbyr en Facebook-side med over 1 million «likes» for 7000 dollar.

Foto: Skjermdump: Warriorforum.com

– Hvis vi ser litt større på dette, så er det i alle fall en veldig vanlig fremgangsmåte for all datasvindel. Ofte spilles det på tre faktorer: Frykt, fristelser og empati. Vi ser som regel dette etter alle større naturkatastrofer, sier Hans Marius Tessem i Norsis.

– Dette er en ny vri på en gammel type svindel. Det er vanskelig å vite hvem som skjuler seg bak, og de fleste spiller på samvittigheten, sier Aleksander Majkus i Eurosecure.

– Vi vet at kriminelle organisasjoner kjøper sider med mange «likes». Facebook-siden kan senere endres og bli brukt til reklame som profileres på veggen til deg og vennene dine. Eller den kan endres til å stå for et politisk syn. Noe du aldri ville assosiert deg med, forklarer Majkus.

– Effektiv plattform

Jan Fredriksson

Jan Fredriksson er Facebooks talsperson i Norden.

Foto: Privat

Jan Fredriksson er Facebooks talsperson i Norden. Han forteller at Facebook støtter mange former for veldedighet, og at plattformen er en effektiv plass for nettopp dette.

– Når Facebook jobber med donasjoner og sponsing, så skjer det kontrollert og på en måte som ikke skal kunne mistolkes, sier Fredriksson.

NRK.no har vist ham Facebook-siden som oppfordrer til å dele bildet av et barn på sykehus.

– Når Facebook kjører kampanjer i samarbeid med andre organisasjoner, ser man til begge parter tydelig er med på det. Det savnes her, sier Fredriksson.

– Hvordan kan man vite hvilke sider som er ekte?

– Om man er usikker, så oppfordrer vi brukerne å dobbeltsjekke saken før man «liker» eller i andre tilfeller til og med donerer penger. Om noe virker mistenkelig, er det bra om brukeren anmelder dette til Facebook gjennom sidens rapporteringsfunksjoner, sier Fredriksson.

Fjernet side etter NRK-samtale

Dagen etter samtalen med Fredriksson var den aktuelle Facebook-siden fjernet, men brukeren er fortsatt aktiv.

Stoppet Facebook-side

STOPPET: Dagen etter at NRK.no kontaktet Facebook om den falske siden, ble den stoppet. Men brukeren er fortsatt aktiv på Facebook.

Foto: Skjermdump: Facebook

– Hva gjør Facebook for å hindre salg av sider med mange likes?

– For det første bør organisasjoner innse at «likes» i seg selv først blir verdt noe når dem som har «likt» noe er genuint interessert i varemerket, produktet, tjenesten eller virksomheten.

– Å kjøpe «likes» er bortkastede penger for den som kjøper, et brudd mot Facebooks regler for den som selger og kan i forlengningen innebære at brukere som ikke er interessert i oppdateringer spammes med irrelevante slike, forklarer Fredriksson.

– Facebook skolerer virksomheter i hvordan de bør håndtere sine «fans» for å skape virkelig engasjement. Om brukere mistenker at noen kjøper eller selger «likes», så håper vi at dette anmeldes til Facebook. Anmeldelsene er anonyme, sier Fredriksson.

AKTUELT NÅ