Tidligere i høst skrev NRK.no om Facebook-brukere som så seg lei av spam og reklame, og gikk til sak mot nettstedet.
Forbrukerombudet sa da at de følger med på Facebooks bevegelser, og nå har de sendt et brev hvor de stiller spørsmål rundt selskapets markedsføring og håndtering av reklamer og spam.
– Nyhetsstrømmen er en direkte markedsføringskanal som har mange likhetstrekk med e-post og SMS. Jeg mener prinsippet om at forbrukeren skal kunne styre hvilken reklame han mottar er viktig, og ifølge markedsføringsloven skal forbrukeren gi forhåndssamtykke til elektronisk markedsføring, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Det dukker stadig opp flere annonser og reklamer på Facebook, og den siste tiden har denne flyttet seg fra å kun befinne seg i høyrespalten og ut til nyhetsstrømmen.
– Vi ser at disse reklamene har beveget seg fra å være på høyresiden, til å gå inn i newsfeeden midt på. Det har medført at det enkelte ganger har blitt svært mye reklame, spesielt på mobilversjonen, sa Nergård til NRK.no tidligere i høst.
Falske merkevarer
Mye av den reklamen som dukker opp er fra useriøse aktører og nettbutikker som tilbyr «merkevarer» som Nike, Uggs, Mulberry og Canada Goose til utrolige priser, gjerne sterkt rabattert. Nesten uten unntak er det snakk om falske merkevarer, og i noen tilfeller, ren svindel.
Forbrukerombudet mener Facebook har et ansvar for annonsene de publiserer, men de fjerner ulovlige annonser først når de blir gjort oppmerksom på disse. Annonsesystemet er nemlig i stor grad automatisert, og det gir useriøse aktører mulighet til å fortsette å legge ut slik reklame.
– Facebook må ta et større ansvar for å fjerne slike annonser. Forbrukere sier til oss at de trodde det var trygt å handle siden annonsen lå på Facebook, men det viser seg ofte at ikke stemmer, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Facebook på sin side mener at systemet de har der brukeren ved et enkelt klikk kan anmelde reklame for spam er velfungerende.
– Å anmelde useriøs reklame er lett, brukeren klikker bare på x-en oppe i hjørnet av reklamen. I praksis er det Internetts enkleste system for å anmelde overtredelser, skriver Facebooks talsmann i Norden, Thomas Kristensen, i en e-post til NRK.no.
Forbrukerombudet har gitt Facebook frist til 11. januar å svare på brevet.
– Facebook etterkommer alltid gjeldende lover og regler, og er i løpende dialog med aktører med interesse i våre produkter og tjenester, inkludert Forbrukerombudet, sier Thomas Kristensen om brevet, policysjef i Facebook Norden, i en e-post til NRK.no.
- Les også: Facebook endret personvernet – igjen
Levende reklame på Facebook?
Mens det frem til nå kun har dreid seg om reklame i form av bilder og linker, kan det se ut til at det også blir videoreklamer på Facebook til neste år.
Det er AdAge som skriver at flere ledere for store bedrifter de siste ukene angivelig skal ha blitt informert om nettstedets planer for neste år.
Ifølge kildene skal videoreklamene være på plass senest i april neste år. Videoene skal være maks 15 sekunder lange, og starte automatisk. Det skal ikke være bestemt om lyden automatisk skal være på eller ikke.
– Brukerne går lei
Flere av kildene AdAge har pratet med uttrykker bekymring for hvordan brukerne kommer til å reagere når de blir pepret med enda mer, og mer forstyrrende, reklame.
På toppen av listen over bekymringer, er autoplay-funksjonen. Den virker påtrengende, og i videoreklamemarkedet kan det bli sett på som svindel når én avspilling teller som ett klikk selv om ikke brukeren ser på.
Kildene sier de også tror brukerne fort kan gå lei av reklamene. Spesielt de som har null relevans til brukerens interesser, selv om annonsørene i utgangspunktet skal skreddersy innholdet basert på hver brukes profil.
Facebook har nektet å kommentere ryktene om videoreklame.