Regjeringen har besluttet å heve kontrakten og avslutte innfasingen av NH90-helikoptrene som ble bestilt for over 20 år siden.
Det bekrefter forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) på en pressekonferanse fredag.
Norge har fått levert 13 av 14 bestilte helikoptre. Samtidig gjenstår det betraktelig arbeid og kostnader knyttet til oppgradering av disse slik at de får full operativ kapasitet.
Grundig vurdert
– Vi har gjennomført en grundig vurdering av om det er mulig å få en reell operativ nytte med NH90 ved å iverksette ytterligere tiltak fra forsvarssektorens side. Konklusjonen er negativ.
Kontrakten oppheves med tilbakevirkende kraft. Gram forteller at det ligger grundige vurderinger av operativitet, økonomi og det juridiske bak beslutningen.
– I et levetidsperspektiv vil trolig en investering i en alternativ helikopterkapasitet være rimeligere enn å videreføre NH90, sier Gram.
Forsvaret stiller seg bak regjeringens beslutning:
– Vi har rett og slett fått et helikopter som ikke virker slik det skal, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
– Dette går ikke
Men helikopterleverandøren NHIndustries mener Norge ikke kan si opp avtalen.
– NHIndustries er ekstremt skuffet over avgjørelsen fra det norske Forsvarsdepartementet, og avviser anklagene mot NH90 og selskapet, skriver selskapet i en uttalelse.
NHIndustries mener Norges oppsigelse av helikopterkontrakten er «juridisk grunnløs».
De skriver videre at de ikke fikk muligheten til å diskutere et forslaget om å forbedre NH90-tilgjengeligheten i Norge, samt adressere særnorske krav.
«Med 13 av 14 helikoptre levert og det fjortende klart for godkjenning, var vi nære ved å sluttføre hoveddelen av den opprinnelige kontrakten» heter det i uttalelsen.
Setter i gang utredning
Forsvarsmyndighetene vil utrede en ny løsning. Regjeringen vil blant annet vurdere å leie helikoptre.
Det vil normalt ta minst fem år å få på plass alternative helikoptre. Men regjeringen sier den vil gjøre alt den kan for at dette skal skje enda raskere. Gjerne i samarbeid med nære allierte.
Kystvakten skal prioriteres først, da den får nye fartøyer mot slutten av året. En midlertidig styrking av redningshelikoptertjenesten for å kompensere for manglende helikoptre i Kystvakten kan bli en mulig løsning.
20 år på overtid
Tidligere forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) har omtalt kjøpet av helikoptrene som et «katastrofeprosjekt».
I 2001 bestilte Norge 14 NH90-militærhelikoptre. De skulle brukes på kystvaktskip og fregattene i Sjøforsvaret.
Det første helikopteret skulle komme i 2005. Innen 2008 skulle alle være på plass. Men først i 2011 kom det første NH90 til Norge.
Først i 2017 fikk det første av dem full operativ kapasitet. I februar i år var seks helikoptre bare i «foreløpig versjon». Full operativ kapasitet på alle helikoptrene vil vi først få i 2025, anslo Forsvaret.
Liten tillit til leverandøren
– Vi får høre at de kan være ferdig oppgradert i 2023, kanskje i 2024, sa daværende forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i februar.
Enoksen vurderte da å si opp kontrakten med NH90-helikoptrene.
– Faktum er at vi nå har liten tillit til leverandøren NHIndustries, sa han.
Han ba derfor Forsvarsdepartementet om å sette i gang et arbeid med å se på maritime helikoptre til Forsvaret på nytt, skrev Aftenposten.
Skeptisk
Forbundsleder i Norges Offisers- og Spesialistforbund, Torbjørn Bongo, sa i februar at han var skeptisk til å si opp kontrakten på NH90 helikopteret.
Han sa til NRK at problemene med den italienske helikoptertypen ikke bare er knyttet til leverandøren. Også samordningen mellom alle etater i forsvaret har skapt problemer for driften av helikoptrene, mente han.
Vurderte å si opp kontrakten
Norge har også tidligere vurdert å si opp kontrakten, blant annet i 2008. Men da ble det anslått å være like dyrt å beholde kontrakten som å si den opp.
I vinter mente Enoksen at det igjen var på tide å vurdere og si opp kontrakten.
– Det blir verken enkelt eller kostnadsfritt. Men dette er et uttrykk for at det er slutt på tålmodigheten.
Har ikke fulgt opp godt nok
Ifølge en undersøkelse fra Riksrevisjonen i 2018, må Forsvaret ta sin del av ansvaret.
«Leverandøren har en stor del av ansvaret for forsinkelsene, men Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret har heller ikke fulgt opp anskaffelsen godt nok», skrev Riksrevisjonen.
Men på pressekonferansen fredag roser både forsvarsministeren og forsvarssjefen alt norsk personell som har vært involvert i anskaffelsen av NH90-helikoptrene.