Hopp til innhold

– Skolesystemet er med på å skape unge sosialklienter

Et skolesystem som ikke tar hensyn til forskjellige interesser og evner, er i stor grad skyld i at hver fjerde sosialklient er under 25 år, mener Fafo-forsker.

Hånd i været

Hver fjerde sosialklient er under 25 år. Fafo-forsker mener skolesystemet og manglende fokus på overgangen fra skole til arbeidsliv er mye av årsaken til det.

Foto: Colourbox

– Utdanningspolitikken har vært for lite forutseende. Skolesystemet tar ikke hensyn til de forskjellene som er, sier Fafo-forsker Christer Hyggen.

Han har forsket på unges forhold til arbeidslivet og velferdssystemet og har fulgt et utvalg personer fra de var 17-18 år til de var i 40-årene.

– Mange er presset gjennom et teoretisk system

– Det har i liten grad vært rom for dem med en mer praktisk orientering. Ungdom har blitt utdannet over en bred lest, og mange er presset gjennom et mer teoretisk system, sier Hyggen til NRK.no.

Hver fjerde sosialklient i Norge er under 25 år. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det i fjor var 28.500 sosialhjelpsmottakere under 25 i Norge. Det er en økning på nesten 3000 i forhold til året før.

Fafo-forsker Christer Hyggen

Fafo-forsker Christer Hyggen mener det norske utdanningssystemet er i stor grad skyld i at stadig flere unge mottar sosialstøtte.

Foto: Fafo

Christer Hyggen forklarer dette i stor grad med et utdanningssystem han mener ikke henger sammen mulighetene i arbeidslivet.

– Når det er lavkonjunktur som det har vært nå, er det de med svakest forankring i arbeidslivet som detter ut først. I tillegg er det et økende antall unge som dropper ut av videregående skole. Det er en svært liten del av det norske arbeidsmarkedet som ikke har høye krav til dokumentert kompetanse, sier Hyggen.

– Dette handler ikke om ungdommenes manglende vilje til å jobbe. Det handler om hvilken kompetanse vi gir de unge, og hvilken kompetanse de kan ha bruk for i arbeidslivet. Det har vært en manglende helhetstenking, mener han.

Ingen tidsbegrensning

Ifølge Statistisk sentralbyrå har 68 prosent av dem som begynner på videregående utdanning, gjennomført med full studiekompetanse eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. På yrkesfagene gjennomfører bare 55 prosent.

Margrethe Drolsum, Lisa Marie Stensby

Margrethe Drolsum måtte ty til Nav for å få sosialhjelp.

Foto: Anne Kari Løberg / NRK

Margrethe Drolsum er en av mange unge som har droppet ut av skolen og måtte ha hjelp av Nav.

– Man prøver jo å søke jobber, men det er ikke lett når du ikke har utdannelse eller fagbrev, sier Drolsum, som nå utdanner seg som barne- og ungdomsarbeider etter flere kurs og veiledning hos Nav.

Sosialhjelp, eller stønad til livsopphold, skal være en midlertidig ytelse når alle andre muligheter er prøvd. Men det er ingen begrensning for hvor lenge man kan motta denne økonomiske hjelpen.

Ifølge Nav kan det imidlertid settes vilkår til utbetalingen: «Det kan settes vilkår for tildeling av stønad, herunder at mottakeren i stønadsperioden skal utføre passende arbeidsoppgaver i bostedskommunen».

– Har et ansvar selv også

Hyggen understreker at han ikke ønsker å stakkarsliggjøre de unge.

– De har helt klart et ansvar selv også. Men jeg tror ikke det er riktig medisin å presse unge til å ta en hvilken som helst jobb, det må være en plan med aktiviteten. Vi ønsker jo å inkludere alle og gjøre dem til nyttige samfunnsborgere.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og statsminister Jens Stoltenberg

Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg markerte årets skolestart sammen med 300 elever på Fyrstikkaleen skole i Oslo.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Ved skolestart i år lanserte både statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) en dugnad mot frafall i videregående skole.

– Vi vet at de som ikke fullfører videregående opplæring i større grad enn andre ungdommer sliter med å skaffe seg jobb. Det er få jobber igjen som ikke krever at du kan bruke et dataprogram, forstå engelsk eller kan regne. Derfor er kampen mot frafall så viktig, sa Stoltenberg.

Halvorsen varslet et bedre samarbeid mellom ungdomsskole og videregående opplæring.

Neste vår legger hun frem en stortingsmelding om ungdomstrinnet som blant annet skal fokusere på hvordan ungdomstrinnet kan bli mer praktisk og gi mestring og trivsel for elevene.

Kunnskapsdepartementet har foreløpig ikke svart på NRK.nos henvendelse.

AKTUELT NÅ