Hopp til innhold

– Kjipt at andre går videre, mens jeg fortsatt strever

Camilla Lyngen (22) har i mange år slitt med tarmsykdommen Crohns, og droppet ut av videregående flere ganger. Hun mener manglende tilrettelegging på skolen var årsaken til at hun fortsatt mangler vitnemål.

Camilla Lyngen

SNART FERDIG: Camilla Lyngen pakker ut i sin nye leilighet. Hun gleder seg til å bo sammen med sin gode venninne mens hun fullfører videregående som privatist. Nå mangler hun kun matte og engelsk for å få vitnemål.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– For min del var det ikke noe mer enn at jeg ikke greide å være på skolen fra 8–16 hver dag. Jeg var mye innlagt på sykehus, forteller Lyngen, som påpeker at hun alltid ellers hadde vært skoleflink.

Over tre år etter at jevnaldrende gikk ut av videregående, holder 22-åringen fortsatt på med sisteåret som privatist.

– Det er utrolig kjipt å se at alle andre gikk ut for tre år siden, mens jeg fortsatt strever for å få det til.

Isoleres fra fellesskapet

En undersøkelse fra Nova viser at overraskende få barn med fysiske funksjonsnedsettelser fullfører videregående utdanning. Hele 64 prosent av barn med fysiske funksjonsnedsettelser dropper ut av videregående, mot kun 17 prosent i befolkningen for øvrig.

Camilla Lyngen

– Det er jo kanskje det som har vært tøffest for min del, å sitte der uten å ha noen venner, sier Lyngen.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– Jeg er veldig sikker på at hadde jeg fått den tilretteleggingen jeg hadde trengt, så hadde jeg nok vært ferdig på normert tid som alle andre, sier Lyngen.

Forskningen viser også at ungdommer med fysiske funksjonsnedsettelser i større grad blir ensomme fordi de isoleres fra fellesskapet og klasseromsundervisningen. Isolasjonen drar de med seg inn i livet utenfor skolen.

– Det er jo kanskje det som har vært tøffest for min del, å sitte der uten å ha noen venner, sier Lyngen.

– Du blir den som er rar

I dag er hun styreleder i interesseorganisasjonen Unge Funksjonshemmede og jobber for at skolene skal bli flinkere til å unngå at barn med funksjonshemninger isoleres og blir gjort til mobbeofre når de til stadighet tas ut av fellesklassen.

– Isteden kan man for eksempel sette inn en ekstra lærer i klassen, noe alle kan tjene på. Man må begynne med inkludering i skolen, slik at morgendagens ledere ser hvor lite som skal til for at elever med fysiske funksjonsnedsettelser skal kunne fungere akkurat som alle andre.

Lyngen viser til nyhetsoppslag der elever med funksjonshemninger ikke får være med på skoleturer fordi det er slitsomt og skolen ikke kan tilrettelegge.

– Det er bare bullshit. Det fører igjen videre til mer segregering. Du blir den som er rar og utenfor, og sånn skal det ikke være.

NRK har vært i kontakt med den videregående skolen som Lyngen gikk på. I sitt svar på kritikken skriver de:

«Det er vanskelig for oss å uttale oss i enkeltsaker, men vi ønsker denne diskusjonen velkommen. Vi jobber hele tiden med frafallsforebygging og hvis Unge funksjonshemmede har gode verktøy og metoder slik at skolene kan bli enda bedre i dette arbeidet tar vi gjerne imot innspill.»

AKTUELT NÅ