Det kriserammede flyselskapet SAS skal spare 3 milliarder svenske kroner, meldte selskapet tirsdag. I tillegg skal selskapet selge eiendeler for tilsvarende beløp.
Leder Asbjørn Wikestad i SAS personalklubb sier til NRK at de ansatte i SAS er klare for å jobbe mer effektivt, og få ned prisen pr produsert enhet, men at det er uaktuelt med kutt i lønningene.
– Situasjonen i SAS er alvorlig, men vi er ikke villig til å ta lønnskutt overhodet, for de på bakken, sier Wikestad.
Han sier at lønningene har vært i stagnasjon siden 2002.
– Det har vært vårt bidrag til at SAS skal komme på bena igjen. Men nå er lønningene blitt så lave at vi har problemer med å rekruttere folk, sier Wikestad.
LES OGSÅ:
– Ikke mye igjen å selge
I tillegg til kraftige kostnadskutt planlegger SAS også å selge eiendeler for 3 milliarder svenske kroner, tilsvarende 2,6 milliarder norske.
Wikestad sier til NRK at det som er igjen av store verdier i Norge er Ground Handling (bakketjenester) og Widerøe.
– Men det som er viktig for Widerøe er at myndighetene og andre ser til at vi har et Widerøe, som kan betjene småflyplassene rundt om i Norge, og at ikke Widerøe blir solgt på en slik måte at det produktet blir svekket, sier Wikestad.
LES OGSÅ:
Presset til å legge frem tall
SAS-konsernet ble tirsdag i praksis tvunget av Stockholmsbørsen til å fremlegge tall for 3. kvartal før den planlagte resultatfremleggelsen neste torsdag.
I en pressemelding fra selskapet sier SAS at selskapet i tredje kvartal vil legge frem et positivt driftsresultat på 568 millioner svenske kroner.
Passasjerinntektene i 3. kvartal økte med 9 prosent, mens enhetskostnaden justert for drivstoff- og valutaeffekter sank med 6 prosent.
Samtidig skal det kriserammede flyselskapet spare nye milliarder i et nytt forsøk på å få kostnadene under kontroll.
LES OGSÅ:
Skal selge eiendeler for milliardbeløp
I tillegg skriver SAS i meldingen at selskapet skal selge eiendeler utenfor kjernevirksomheten for 3 milliarder svenske kroner. Målet er å gjøre seg mindre avhengig av eksterne lån.
Spørsmålet er da hva SAS vil selge for å skaffe 3 milliarder svenske kroner.
Det har vært spekulert både i om selskapet vil selge flyselskapet Wiederøe og bakketjenestene gjennom SAS Ground Handling (tidligere SAS Ground Services).
Boarding.no skrev i august at internasjonale aktører som Menzies Avation, Havas Handling og Swissport skal ha vist interesse for å kjøpe SGH - SAS Ground Handling.
SAS-analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities skriver i en e-post til NRK at Widerøe, bakketjenestene og Eurobonus neppe er definert som kjernevirksomhet og dermed trolig inngår i eiendeler som kan selges.