Hopp til innhold

Millionær-pilot vil kjøpe Widerøe

Etter at det kom frem at SAS vurderer å selge Widerøe for å unngå konkurs, har blant annet mangemillionær og Widerøe-pilot Ola Giæver kastet seg inn i kampen.

Giæver / Widerøe

Millionæren Ola Giæver frykter at Widerøe kan havne i uegnede hender, og vil mer enn gjerne kjøpe selskapet han selv er pilot i.

Foto: NRK

Ola Giæver jr. har vært Widerøe-pilot i over tretti år. Når ryktene nå svirrer omkring et SAS-salg av Widerøe, vil han kjempe for kjøp skriver Avisa Nordland.

– Hvis SAS kommer i en posisjon der de offentlig erklærer at de vil selge Widerøe, ønsker jeg og en investorgruppe til å få samtlige ansatte med for å få etablert et selskap.

Deretter vil Giæver forhandle med SAS om å kjøpe Widerøe.

Vil ha inn de ansatte

Flyselskapet SAS sliter, og vurderer nå å kvitte seg med det norske flyselskapet Widerøe.

Ifølge den danske storavisen Berlingske, kan selskapet være verdt en milliard kroner.

Giæver vil, sammen med en investorgruppe, få alle ansatte i Widerøe til å overta selskapet.

– Vi ønsker at alle ansatte går inn på eiersiden i et historisk gammelt selskap med en viktig funksjon i distrikts-Norge. Vi tror på den ideen, og vi vil få inn en ekstern investor.

– Frykter dere at selskapet skal havne i utenlandske hender?

– Vi tenker naturligvis at Widerøe kan ende opp hos investorer som tenker kortsiktig. De kan vri og vende på selskapet på en måte som ikke vil gavne oss, sier Giæver.

Lofoten sett fra lufta. Fra cockpit i Widerøe-fly

Lofoten sett fra lufta i cockpit på et Widerøe-fly. Ett av Giævers viktigste mål med å kjøpe selskapet er å ivareta den lokale forankringen.

Foto: NRK

Viderefører tradisjonen

Widerøe flyselskap hadde 1400 ansatte i 2011, og hovedkontoret ligger i Bodø.

For Giæver er det viktig at tradisjonene om lokal tilhørighet videreføres, og også at kortbanenettet er i fokus.

– Vi vil fortsette under de premissene som eksisterer i dag. Blant annet er staten en stor kunde hos oss. Vi vil rett og slett beholde selskapets drift slik som det har vært siden 1934.

– Men kan du garantere at Widerøe vil bestå slik det er nå?

– Garantier kan vi ikke utstede. Tiden endrer alt, også Widerøe. Vi vil være konkurransedyktige, dynamiske og i utvikling. Men jeg tror at det at vi vil ha med oss de ansatte, gjør at vi viderefører det som er det ekte Widerøe på en trygg og god måte.

Giæver vil ikke kommentere prislappen på selskapet.

Må selge Widerøe for å unngå konkurs

Etter oppslaget i Berlingske har ryktene svirret omkring hvorvidt SAS har råd til å beholde datterselskapet Widerøe.

– Widerøe kan klare seg uten SAS og fortsette å være med i Star Alliance som en uavhengig operatør, sier Richard Kongsteien, informasjonsdirektør, til nettstedet e24.

SAS-ledelsen forsøker nå med alle midler å kutte kostnader, og ifølge København-avisens ikke navngitte kilder er det først og fremst kabinpersonalet som forsøkes trengt opp i et hjørne.

Richard Kongsteien

Richard Kongsteien mener Widerøe kan klare seg fint uten SAS.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Widerøe og Eurobonus utrygge

Bakgrunnen for de nye kuttene er selskapets sterke behov for ny kapital.

Den nye spareplanen skal ifølge Berlingske presenteres offentlig om kort tid og ramme SAS-ansatte i alle nordiske land. Det er allerede planlagt å kutte lønnsutgiftene med opptil 25 prosent, men dette skal ikke være nok.

Dermed kan både Widerøe og Eurobonus-programmet bli ofret, ifølge avisen.

Selskapets talsmann Sture Stølen vil ikke kommentere artikkelen i Berlingske, men sier «alle steiner vil bli snudd» i arbeidet for å spare.