Hopp til innhold

– Det eneste vi kan si sikkert om jernbanereformen, er at den er rådyr

Audun Lysbakken går hardt ut mot regjeringens planer og arbeid med norsk jernbane.

Sørlandsbanen på vei til Oslo

Sørlandsbanen er en av strekningene som snart skal driftes av det britiske jernbaneselskapet Go Ahead.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

I dagens Politisk kvarter var SVs leder Audun Lysbakken svært kritisk til prosessen som førte til at det britiske selskapet Go Ahead overtar driften av Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

Lysbakken sier han frykter at norsk jernbane er inne på et blindspor. Og sammen med Rødt mener SV Riksrevisjonen må granske prosessen rundt konkurranseutsetting av jernbanestrekningene.

– Et eksperiment

I går måtte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) redegjøre i Stortinget om saken. I dag forsvarte han seg i Politisk kvarter.

– Dale og regjeringen gjennomfører et eksperiment med norsk jernbane, men har ikke egentlig helt oversikt over om spillereglene er fulgt slik de skal, sier Lysbakken.

Samferdselsministeren mener SV bare er imot å privatisere jernbanen i Norge.

Samferdselsministerens redegjørelse i stortinget tirsdag om at prosessen rundt tildelingen av driften av Sørlandsbanen har skjedd på en ryddig måte er ikke nok for SV. Partiet vil trolig ta saken inn for kontrollkomiteen. Samtidig skaper det undring at mens pris var det avgjørende elementet i anbudet på Sørlandsbanen, så er det plutselig kvalitet som skal være avgjørende når runde to av konkurranseutsettingen av jernbanen nå sparkes i gang.

Samferdselsministerens redegjørelse i Stortinget tirsdag om at prosessen rundt tildelingen av driften av Sørlandsbanen har skjedd på en ryddig måte er ikke nok for SV.

– Jeg mener vi får mer jernbane igjen for pengene når vi øker konkurransen. I anbudskonkurransen har vi sett at NSB halverte sitt tilbud underveis. Vi har sett at både pris og kvalitet har betydd noe i denne konkurransen, sier Dale.

Hemmelig?

Lysbakken mener det fortsatt ikke er svart på viktige spørsmål som:

– Finnes det et hemmelig regnestykke i denne anbudsprosessen? Hvorfor holdes det hemmelig?

– Hvordan kunne pris bli avgjørende når det ble sagt at kvalitet skulle være det viktigste. Og det ifølge rapporten er sånn at Go Ahead skårer dårligst på nesten samtlige kvalitetskriterier?

Jon Georg Dale

Samferdselsminister Jon Georg Dale åpner den nye strekningen mellom Larvik og Porsgrunn. Han får kritikk fra SVs leder for håndteringen av å konkurranseutsette Sørlandsbanen.

Foto: Thor Erik Skarpen / Bane Nor

Samferdselsministeren sier at Go Ahead i sum har levert det beste tilbudet og dette bidrar til å spare milliarder som vi kan styrke jernbanetilbudet med.

– Vi har vektet 60–40 kvalitet mot pris i denne første anbudsrunden. Den neste anbudspakken skal det vektes likt mellom kvalitet og pris, sier Dale.

Det er Trønderbanen, Nordlandsbanen og Dovrebanen som skal konkurranseutsettes i den neste runden.

Les også: Dale skylder på «misforståelse» i Go-Ahead-bråket

Milliardsatsing

De er enige om at det er bra å satse på å utvikle jernbanen i Norge. Likevel mener Lysbakken pengene ikke kommer dit de trengs mest.

– Det eneste vi kan si sikkert foreløpig om denne jernbanereformen er at den har vært rådyr. Siste prisen vi har fått i Stortinget er 1,3 milliarder. Det har gitt oss flere direktører med skyhøye lønninger, tordner Lysbakken i debatten med samferdselsministeren.

– Go Ahead har en kontrakt med staten og de har gitt garantier for en halv milliard kroner for det produktet de skal levere. Det er meningen at Go Ahead skal skaffe flere passasjerer. Det er bra ofr kostnadene våre og det er bra for miljøet, svarer Dale i Politisk kvarter.

Les også: Krever svar på hva som har skjedd i konkurransen om Sørlandsbanen

Jernbanedirektoratet avviser klagen fra SJ

AKTUELT NÅ