Hopp til innhold

Krever svar på hva som har skjedd i konkurransen om Sørlandsbanen

Samferdselsministeren får nå flere spørsmål på bordet etter at NRK fredag fortalte at Go-Ahead holdt på å bli avvist fra togkonkurransen om Sørlandsbanen.

Sørlandsbanen på vei til Oslo

I desember neste år tar Go-Ahead over togtilbudet på Sørlandsbanen.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Det er oppsiktsvekkende opplysninger, sier stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Han har i dag sendt skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Det skjer etter NRKs avsløring før helga om at togselskapet Go-Ahead holdt å bli kastet ut av anbudskonkurransen om Sørlandsbanen en måned før selskapet vant milliardkontrakten om anbudet.

Det er mange som har kritisert tildelingen til Go-Ahead i den offentlige debatten. At Jernbanedirektoratet selv har hatt samme innvendinger og likevel gitt kontrakten til et verstingselskap er oppsiktsvekkende, sier stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp).

Sigbjørn Gjelsvik

Sigbjørn Gjelsvik, stortingsrepresentant (Sp) forventer svar som går i dybden på prosessen som har vært siste måneden før kontrakten med Go-Ahead ble signert.

Foto: Anders Fehn / NRK

Her er spørsmålene Gjelsvik vil ha svar på:

  1. Hva var tema og innhold for møte som ble avholdt 3. oktober mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead.
  2. Hva er bakgrunnen for at Jernbanedirektoratet så sent som 13. september mente at Go-Aheads tilbud " synes å ha en usunn økonomisk profil, med den følge at Jernbanedirektoratet vurderer å avvise tilbudet
  3. Hvorfor endte man likevel opp med å gi kontrakten til selskapet som hadde levert dette tilbudet?

Gjelsvik sier han forventer at samferdselsministeren gir utdypende svar som går i dybden på hva som har skjedd siste måneden før kontraktsigneringen med Go-Ahead.

Etter reglene skal statsråden som spørsmålet er rettet til, gi et skriftlig svar innen seks virkedager til stortingsrepresentanten som har stilt spørsmålet.

Reagerer på kontraktsignering

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) sier at de nye opplysningene i saken til NRK om Jernbanedirektoratets vurderinger av selskapet, viser at Jernbanedirektoratet burde ventet med å signere kontrakten til klagen fra SJ var behandlet.

Arne Nævra, transportpolitisk talsperson i SV

- Kravene i neste anbudsrunde nordover der kvalitet skal vektes mindre og pris enda mer, viser et klart brudd med det som var en av hovedhensiktene med privatiseringene: Passasjerene skulle settes i sentrum; det skulle liksom bli bedre kvalitet! sier Arne Nævra, transportpolitisk talsmann (SV)

Foto: Johan Sættem

– Vi visste ikke før NRKs sak fredag at Jernbanedirektoratet var på terskelen til å avvise Go-Ahead, det var helt nytt for meg og enda større grunn til å avvente signering til klagesvaret var klart, sier Nævra.

Også senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik reagerer på at Jernbanedirektoratet ikke ventet med å signere kontrakt til klagesaken ble behandlet og kvittert ut.

Klagesvar snart klart

SJ som tapte togkonkurransen, leverte noen minutter før klagefristen gikk ut ved midnatt 29. oktober, en klage på at Go-Ahead fikk anbudet. Likevel valgte Jernbanedirektoratet å signere kontrakten med Go-Ahead klokka 12 tirsdag 30. oktober.

Jernbanedirektoratet sa til NRK fredag at de hadde vurdert klagen fra SJ tidlig morgen tirsdag 30. oktober. Men mente de hadde gode svar på alle spørsmålene fra SJ, og valgte derfor å følge planen å signerte kontrakten med Go-Ahead.

SJ venter fortsatt på svar fra Jernbanedirektoratet på hva som egentlig har skjedd, og begrunnelsen at Go-Ahead ikke ble avvist.

Klagen fra SJ ligger til behandling hos Jernbanedirektoratet. Svar er ventet snarlig.

AKTUELT NÅ